Italiaans bier erkend als elfde Trappist | RetailDetail

Italiaans bier erkend als elfde Trappist

Italiaans bier erkend als elfde Trappist

Het selecte clubje van de trappistenbieren heeft er een nieuw lid bij: het Italiaanse 'Tre Fontane', gebrouwen in de gelijknamige abdij in Rome. Dat brengt het aantal trappistenbieren wereldwijd op elf.

1.000 hectoliter per jaar

Tre Fontane heeft een alcoholpercentage van 8,5% en wordt gebrouwen volgens een aloud recept van de Romeinse monnikengemeenschap. Het bier heeft een "mild-zoete afdronk die het dankt aan het eucalyptuskruid dat met zijn verzachtende toets de smaak zuivert en verfrist. De bitterheid van de hop houdt deze zoetheid in evenwicht", aldus de Internationale Vereniging Trappist.

 

De monniken van Tre Fontane brouwen er jaarlijks maar 1.000 hectoliter van. De nieuwste trappist is (vooralsnog) uitsluitend te koop in de winkel van de abdij en in enkele horecazaken in Rome. De abdij produceert behalve bier ook olijfolie, honing, chocolade en likeur.

 

De erkenning van Tre Fontane brengt het aantal officiële trappistenbieren nu op elf. Daarvan zijn er zes afkomstig uit België (Achel, Chimay, Orval, Rochefort, Westmalle en Westvleteren), twee uit Nederland (La Trappe en Zundert) en telkens eentje uit Oostenrijk (Engelszell) en de Verenigde Staten (Spencer).

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.