Italiaanse gelato marktleider in Europa | RetailDetail

Italiaanse gelato marktleider in Europa

Italiaanse gelato marktleider in Europa
Shutterstock

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Vooral voor eigen land

Vorig jaar produceerden de Italianen 595 miljoen liter ijs, goed voor 19% van alle ijs in Europa en een omzet van 1,4 miljard euro voor de hele sector in Italië. Dichtste achtervolger is Duitsland, dat het moet stellen met 515 miljoen liter. Frankrijk vinden we met 454 miljoen liter op de derde plaats.

 

De Italianen zelf eten ook bijzonder veel ijsjes: er zijn meer dan 19.000 ijssalons te vinden en dat aantal neemt jaar na jaar nog toe. Daarbij gaat het vooral over kleine familiebedrijven. De gemiddelde Italiaan eet bovendien zelf meer dan honderd bolletjes ijs per jaar. Met de hittegolf in het zuiden van Europa zal dat de komende maanden zeker en vast niet minder zijn.

 

Dat het Italiaanse ijs vooral in Italië in de smaak valt, blijkt uit de exportcijfers. Op die lijst staat Italië immers pas op de vijfde plaats.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.