Jacobs Douwe Egberts neemt Singaporese koffiemaker over

Jacobs Douwe Egberts neemt Singaporese koffiemaker over

Koffiemultinational Jacobs Douwe Egberts legt zo’n 900 miljoen euro op tafel voor Super Group, een grote producent van oploskoffie en -thee uit Singapore. De Nederlanders maken zo een opgemerkte entree op de Aziatische markt.

Ondervertegenwoordigd in Azië

Het Singaporese Super Group werd opgericht in 1987 en heeft vijftien fabrieken in onder andere China, Maleisië, Myanmar, Thailand, Vietnam en Singapore. Het bedrijf commercialiseert zo’n 160 producten in 65 landen, met merken als Super, Essenso of Nutremill.

 

Voor topman Pierre Laubies van Jacobs Douwe Egberts past de overname in de “wereldwijde koffiestrategie” van de groep. Meteen vergroot het koffieconcern “zijn voetafdruk in de strategisch belangrijke groeiregio van Zuidoost-Azië”, een regio waar de Nederlanders momenteel ondervertegenwoordigd zijn. De overname van Super Group past daar meteen een mouw aan, al schatten waarnemers de aankoopprijs van 1,45 miljard Singaporese dollar, omgerekend zo’n 900 miljoen euro, wel als “relatief hoog” in.

 

Jacobs Douwe Egberts ontstond in mei 2014 uit de fusie van het Nederlandse Douwe Egberts en de koffietak van de Amerikaanse voedingsreus Mondelez. Een jaar eerder had de Duitse investeringsmaatschappij JAB Holdings het Nederlandse koffiebedrijf ‑ dat toen nog DE Master Blenders heette ‑ van de beurs gehaald.