Jacobs Douwe Egberts neemt Singaporese koffiemaker over

Jacobs Douwe Egberts neemt Singaporese koffiemaker over

Jacobs Douwe Egberts neemt Singaporese koffiemaker over

Koffiemultinational Jacobs Douwe Egberts legt zo’n 900 miljoen euro op tafel voor Super Group, een grote producent van oploskoffie en -thee uit Singapore. De Nederlanders maken zo een opgemerkte entree op de Aziatische markt.

Ondervertegenwoordigd in Azië

Het Singaporese Super Group werd opgericht in 1987 en heeft vijftien fabrieken in onder andere China, Maleisië, Myanmar, Thailand, Vietnam en Singapore. Het bedrijf commercialiseert zo’n 160 producten in 65 landen, met merken als Super, Essenso of Nutremill.

 

Voor topman Pierre Laubies van Jacobs Douwe Egberts past de overname in de “wereldwijde koffiestrategie” van de groep. Meteen vergroot het koffieconcern “zijn voetafdruk in de strategisch belangrijke groeiregio van Zuidoost-Azië”, een regio waar de Nederlanders momenteel ondervertegenwoordigd zijn. De overname van Super Group past daar meteen een mouw aan, al schatten waarnemers de aankoopprijs van 1,45 miljard Singaporese dollar, omgerekend zo’n 900 miljoen euro, wel als “relatief hoog” in.

 

Jacobs Douwe Egberts ontstond in mei 2014 uit de fusie van het Nederlandse Douwe Egberts en de koffietak van de Amerikaanse voedingsreus Mondelez. Een jaar eerder had de Duitse investeringsmaatschappij JAB Holdings het Nederlandse koffiebedrijf ‑ dat toen nog DE Master Blenders heette ‑ van de beurs gehaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.