Jan Linders blijft beste verssupermarkt | RetailDetail

Jan Linders blijft beste verssupermarkt

Jan Linders blijft beste verssupermarkt
De klanten van de regionale supermarktketen Jan Linders zijn het meest tevreden over de versafdelingen van hun winkel. Lidl blijft echter de nummer één op het gebied van groenten en fruit.Dat komt naar voren uit het Versrapport dat jaarlijks door onderzoeksbureau GfK in samenwerking met Foodmagazine wordt geproduceerd. De eerste plaats van Lidl in agf wordt door de discounter al enkele jaren op grote schaal gebruikt in de marketing, tot grote irritatie van de concurrentie. Lidl is mede hierdoor de snelstgroeiende supermarktformule van Nederland. Dusdanig dat marktleider Albert Heijn afgelopen week een prijsoffensief opende om de afvloeiing van klanten naar Lidl te stoppen.

Jan Linders is vooral actief in Limburg, Brabant en Gelderland. De formule krijgt voor het vierde jaar op rij het hoogste gemiddelde rapportcijfer voor de afdelingen brood, vlees en agf. De keten is recent weer winstgevend geworden en is bezig met een grote operatie alle winkels te moderniseren. Een andere vooral regionaal opererende keten, Emté, wordt door klanten het hoogst gewaardeerd op het gebied van brood en vlees. De dochter van het beursgenoteerde Sligro-concern krijgt echter een aanzienlijk lager cijfer voor de agf-afdeling, waardoor het de eerste plek op de ranglijst misloopt.

De grote winkels van Albert Heijn, de AH XL-supermarkten, eindigen op de derde plaats in het Versrapport. Opvallend is dat de reguliere supermarkten de top-10 dreigen uit te vallen. Ook interessant is dat Jumbo inmiddels een hoger rapportcijfer scoort dan zowel de reguliere AH-winkels als de supermarkten van de overgenomen C1000-keten.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.