Jan Linders blijft beste verssupermarkt

Jan Linders blijft beste verssupermarkt
De klanten van de regionale supermarktketen Jan Linders zijn het meest tevreden over de versafdelingen van hun winkel. Lidl blijft echter de nummer één op het gebied van groenten en fruit.Dat komt naar voren uit het Versrapport dat jaarlijks door onderzoeksbureau GfK in samenwerking met Foodmagazine wordt geproduceerd. De eerste plaats van Lidl in agf wordt door de discounter al enkele jaren op grote schaal gebruikt in de marketing, tot grote irritatie van de concurrentie. Lidl is mede hierdoor de snelstgroeiende supermarktformule van Nederland. Dusdanig dat marktleider Albert Heijn afgelopen week een prijsoffensief opende om de afvloeiing van klanten naar Lidl te stoppen.

Jan Linders is vooral actief in Limburg, Brabant en Gelderland. De formule krijgt voor het vierde jaar op rij het hoogste gemiddelde rapportcijfer voor de afdelingen brood, vlees en agf. De keten is recent weer winstgevend geworden en is bezig met een grote operatie alle winkels te moderniseren. Een andere vooral regionaal opererende keten, Emté, wordt door klanten het hoogst gewaardeerd op het gebied van brood en vlees. De dochter van het beursgenoteerde Sligro-concern krijgt echter een aanzienlijk lager cijfer voor de agf-afdeling, waardoor het de eerste plek op de ranglijst misloopt.

De grote winkels van Albert Heijn, de AH XL-supermarkten, eindigen op de derde plaats in het Versrapport. Opvallend is dat de reguliere supermarkten de top-10 dreigen uit te vallen. Ook interessant is dat Jumbo inmiddels een hoger rapportcijfer scoort dan zowel de reguliere AH-winkels als de supermarkten van de overgenomen C1000-keten.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top