JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen | RetailDetail

JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen

JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen
Shutterstock

Het Chinese JD.com wil in het thuisland een keten met winkeltjes zonder kassa’s uitbouwen. Die komt er naast naast 7Fresh, de hoogtechnologische supermarktketen waarvan de eerste vestiging eind vorig jaar opende.

 

Gezichtsherkenning

De nieuwe keten, die simpelweg de naam X krijgt, moet dit jaar nog groeien naar minstens 500 vestigingen in heel China. De eerste supermarkten openden eind vorig jaar alvast de deuren: ze hebben een oppervlakte van ongeveer 80 m² en klanten kunnen er een vijfhonderdtal producten vinden.

 

Klanten die in de winkels aankopen willen doen, moeten zich op voorhand online registreren, want toegang tot de winkel gebeurt met gezichtsherkenning en ook betalingen gebeuren volledig automatisch. De werknemers in de winkels houden zich enkel bezig met het aanvullen van de winkelrekken.

 

7Fresh

Eind vorig jaar opende JD.com ook al een eerste vestiging van 7Fresh, een hoogtechnologische supermarktketen. Die winkel is liefst 4.000 m² groot, een stuk meer dan het nieuwe kleine broertje. JD.com wil de komende drie tot vijf jaar maar liefst duizend winkels openen van 7Fresh. Beide ketens maken trouwens allebei gebruik van ‘big data’ om er voor te zorgen dat het assortiment de verwachtingen van de consument inlost.

 

JD.com kan razendsnel nieuwe winkels openen in China, omdat het daar al een groot logistiek netwerk heeft uitgebouwd, met dertien distributiecentra en nog eens 500 magazijnen. Dat netwerk werd lange tijd enkel gebruikt voor e-commerce, maar geeft JD.com nu een serieuze meerwaarde bij het uitbouwen van een fysiek winkelnetwerk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.