Jenevermaker Peterman en Smeets lijft ZiZi Coin Coin in | RetailDetail

Jenevermaker Peterman en Smeets lijft ZiZi Coin Coin in

Jenevermaker Peterman en Smeets lijft ZiZi Coin Coin in

Jeneverproducent Bruggeman, bekend van jenevermerken zoals Peterman, Hertekamp en Smeets, neemt sectorgenoot DBBS over. Het Waalse DBBS maakt citroendrankjes, met als koploper de aperitiefdrank ZiZi Coin Coin.

 

Sterke 'local heroes'

“Wij zijn bijzonder trots om de merken ZiZi Coin Coin, Couille de Singe en Monkey Balls aan ons gamma toe te voegen”, zegt Lieven Stevens, algemeen directeur van Bruggeman over de overname. “De uitzonderlijke kwaliteit en de smaak van deze sterke lokale merken is een troef voor ons portfolio local heroes.”


De onderhandelingen hebben maandenlang geduurd, maken beide producenten bekend, maar inmiddels is de overname een feit. Bruggeman was als Vlaamse producent en distributeur van jenevermerken Peterman, Hertekamp, Fryns en Smeets naar eigen zeggen al de nummer één in de Belgische jenevermarkt, maar versterkt met de deal zijn positie verder op de Belgische gedistilleerd markt.

 

Aperitieven met citroensap

Bruggeman breidt het aanbod immers uit met een aantal bekende lokale merken: DBBS uit het Waalse Huy is sinds 1993 gespecialiseerd in de productie van aperitieven op basis van versgeperst citroensap. ZiZi Coin Coin is er het paradepaardje, maar ook met andere merken zoals Couille de Singe (internationaal Monkey Balls), is DBBS zowel actief op de Belgische markt als (beperkt) aanwezig in Frankrijk en Nederland.


Bruggeman is sinds 2009 een onderdeel van de Franse Groep La Martiniquaise, de tweede grootste speler op de Franse markt. Via de Vlaamse dochter is de groep ook in Nederland actief, aangezien Bruggeman eind vorig jaar eigenaar werd van Inspirits Premium Drinks. Het realiseert er zo een zakencijfer van 18 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.