Jenevermaker Peterman en Smeets lijft ZiZi Coin Coin in | RetailDetail

Jenevermaker Peterman en Smeets lijft ZiZi Coin Coin in

Jenevermaker Peterman en Smeets lijft ZiZi Coin Coin in

Jeneverproducent Bruggeman, bekend van jenevermerken zoals Peterman, Hertekamp en Smeets, neemt sectorgenoot DBBS over. Het Waalse DBBS maakt citroendrankjes, met als koploper de aperitiefdrank ZiZi Coin Coin.

 

Sterke 'local heroes'

“Wij zijn bijzonder trots om de merken ZiZi Coin Coin, Couille de Singe en Monkey Balls aan ons gamma toe te voegen”, zegt Lieven Stevens, algemeen directeur van Bruggeman over de overname. “De uitzonderlijke kwaliteit en de smaak van deze sterke lokale merken is een troef voor ons portfolio local heroes.”


De onderhandelingen hebben maandenlang geduurd, maken beide producenten bekend, maar inmiddels is de overname een feit. Bruggeman was als Vlaamse producent en distributeur van jenevermerken Peterman, Hertekamp, Fryns en Smeets naar eigen zeggen al de nummer één in de Belgische jenevermarkt, maar versterkt met de deal zijn positie verder op de Belgische gedistilleerd markt.

 

Aperitieven met citroensap

Bruggeman breidt het aanbod immers uit met een aantal bekende lokale merken: DBBS uit het Waalse Huy is sinds 1993 gespecialiseerd in de productie van aperitieven op basis van versgeperst citroensap. ZiZi Coin Coin is er het paradepaardje, maar ook met andere merken zoals Couille de Singe (internationaal Monkey Balls), is DBBS zowel actief op de Belgische markt als (beperkt) aanwezig in Frankrijk en Nederland.


Bruggeman is sinds 2009 een onderdeel van de Franse Groep La Martiniquaise, de tweede grootste speler op de Franse markt. Via de Vlaamse dochter is de groep ook in Nederland actief, aangezien Bruggeman eind vorig jaar eigenaar werd van Inspirits Premium Drinks. Het realiseert er zo een zakencijfer van 18 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.