Jong en oud zorgen voor nieuwe kansen in voeding

Jongeren snacken meer en verbreken zo het model van drie maaltijden per dag.
Foto: Shutterstock

Ons traditioneel eetpatroon gaat op de schop: flexitarisme, snackmaaltijden en jongeren veranderen de taal van de voeding. Dat zorgt voor kansen voor ondernemende foodproducenten die in het juiste gat springen.

 

Zeven maaltijden in plaats van drie

De eetcultuur die West-Europa vroeger eigen was, is met uitsterven bedreigd, besluiten producenten op de voedingsbeurs Fi Europe in Parijs. Waar er vroeger een duidelijk onderscheid was tussen een ‘Zuiders’ en een Angelsaksisch dieet, met bij dat eerste een focus op genot en bij dat laatste op functionaliteit, lopen die culturen vandaag helemaal door elkaar.

 

Ook het klassieke patroon van twee à drie maaltijden per dag wordt door jongere generaties ingeruild voor vijf tot zelfs zeven snackmomenten. Ze zoeken daarbij vooral afwisseling en onmiddellijke beschikbaarheid, al gaan ze ook op zoek naar gezonde, plantaardige en nieuwe producten.

 

Een nieuwe taal in voeding

De voedselindustrie moet zich dus aanpassen aan de verschuiving in het dieet van consumenten, dat vandaag al in grote mate vegetarisch en flexitarisch is. "We moeten een nieuwe taal leren", zei Kevin Camphuis van de Parijse innovatie-accelerator Shakeup Factory daarover. "De waarden van de nieuwe generaties als het over voeding gaat, zijn helemaal anders dan die van vorige generaties”, citeert FoodNavigator Camphuis: "We hebben 60 jaar op dezelfde manier hetzelfde eten geteeld, verwerkt, verpakt en verkocht, maar dat is nu voorbij."

 

Vooral de consumenten geboren na 1995 kiezen hun merken tegenwoordig meer voor hun waarden en verhalen, dan voor de producten zelf. Zo zien de producenten onder meer de opkomst van nichemerken, zoals ‘slaafvrije’ snoeprepen voor lopers of proteïnedrankjes voor niet-sporters. Verschillende voedingsbranches beginnen zich op die manier ook te vermengen.

 

Opportuniteiten in de gezondheidszorg

Ondanks het groeiende gezondheidsbewustzijn, groeit ondertussen de snackmarkt: Rick Miller van onderzoeksbureau Mintel had het op Fi Europe over de "versnacking van de cultuur". En dat doet de vergrijzing dan weer geen deugd: mensen leven weliswaar langer, toch verkeren ze minder lang in goede gezondheid.

 

In die maatschappelijke uitdagingen liggen dan ook nog opportuniteiten weggelegd voor de foodbranche, besluit FoodNavigator: nieuwe voedingsmiddelen zoals kweekvlees kunnen duurzamer en zelfs gezonder zijn dan het natuurlijke product. Met een vergrijzende bevolking aan de ene kant en obese jongeren aan de andere, dient wellicht ook de gezondheidszorg de stap naar duurzamere voeding te zetten?