Jongeren kopen nog steeds eenvoudig alcohol in supermarkt | RetailDetail

Jongeren kopen nog steeds eenvoudig alcohol in supermarkt

Jongeren kopen nog steeds eenvoudig alcohol in supermarkt

Nederlandse jongeren onder 18 jaar kunnen nog steeds te eenvoudig alcohol kopen in Nederlandse supermarkten. De ChristenUnie wil daarom een soort keurmerk invoeren voor supermarkten.

Keurmerk

Bij een onderzoek van de Universiteit Twente konden acht jongeren van 17 jaar in totaal 850 liter drank kopen in supermarkten, op een tijdspanne van slechts vier dagen. Slechts in één op de tien gevallen hield het personeel de verkoop tegen.

 

Nochtans mogen supermarkten sinds vorig jaar geen alcohol meer verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Diezelfde jongeren riskeren ook straffen als ze in het openbaar alcohol bij zich hebben. Om de verkoop aan minderjarige jongeren tegen te gaan wil de ChristenUnie een keurmerk oprichten voor de verkoop van alcohol: supermarkten zouden dan enkel nog alcohol mogen verkopen als ze over dat keurmerk beschikken.

 

Minderjarigen worden ook al gecontroleerd door buitengewone opsporingsambtenaren. Die struinen discotheken en cafés af, op zoek naar overtreders. Wie betrapt wordt krijgt een boete en wordt overgedragen aan de politie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.