Jongeren kopen nog steeds eenvoudig alcohol in supermarkt | RetailDetail

Jongeren kopen nog steeds eenvoudig alcohol in supermarkt

Jongeren kopen nog steeds eenvoudig alcohol in supermarkt

Nederlandse jongeren onder 18 jaar kunnen nog steeds te eenvoudig alcohol kopen in Nederlandse supermarkten. De ChristenUnie wil daarom een soort keurmerk invoeren voor supermarkten.

Keurmerk

Bij een onderzoek van de Universiteit Twente konden acht jongeren van 17 jaar in totaal 850 liter drank kopen in supermarkten, op een tijdspanne van slechts vier dagen. Slechts in één op de tien gevallen hield het personeel de verkoop tegen.

 

Nochtans mogen supermarkten sinds vorig jaar geen alcohol meer verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Diezelfde jongeren riskeren ook straffen als ze in het openbaar alcohol bij zich hebben. Om de verkoop aan minderjarige jongeren tegen te gaan wil de ChristenUnie een keurmerk oprichten voor de verkoop van alcohol: supermarkten zouden dan enkel nog alcohol mogen verkopen als ze over dat keurmerk beschikken.

 

Minderjarigen worden ook al gecontroleerd door buitengewone opsporingsambtenaren. Die struinen discotheken en cafés af, op zoek naar overtreders. Wie betrapt wordt krijgt een boete en wordt overgedragen aan de politie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.