Jumbo’s identieke groei blijft achter bij de markt

Jumbo’s identieke groei blijft achter bij de markt

De identieke omzetgroei van Jumbo blijft achter bij het marktgemiddelde, maar toch is het management van de Jumbo Groep positief over de prestaties van Jumbo en C1000 in de eerste helft van 2013.

Jumbo loopt vol, C1000 loopt leeg

Gezien alle dossiers die bij Jumbo op tafel liggen – waarbij de integratie- en ombouwperikelen van C1000 naar Jumbo veruit het dikst is – heeft de Veghelse retailer het in het eerste halve jaar niet eens zo slecht gedaan.

 

"Jumbo en C1000 op koers", kopt de Jumbo Groep Holding BV in het persbericht over de eerste helft van 2013. In dat halve jaar steeg de omzet van Jumbo-supermarkten met 18 procent, en daalde de omzet van de C1000-supermarkten met 16 procent, ten opzichte van de eerste helft van 2012.

 

De omzetgroei van Jumbo kwam wel vooral door de toename van het aantal Jumbo's tot 351 winkels. Door de ombouw naar Jumbo daalde het aantal C1000-supermarkten tot 328, hetgeen de omzetdaling van 16 procent verklaart. Wat dat betreft liggen beiden inderdaad op koers: Jumbo's marktaandeel is nu 11,6 procent, terwijl dat van C1000 nog 9,1 procent bedraagt. Hun gezamenlijk marktaandeel van 20,7 procent is goed voor een consumentenomzet van 3,86 miljard euro.

 

Tegenvallende identieke groei

Vraag is echter waar met name de Jumbo-formule op afkoerst, want op het het niveau van autonome groei vallen de resultaten van Jumbo en C1000 tegen. De identieke omzet bij Jumbo groeide met 2,1 procent: 0,2 procentpunt onder het marktgemiddelde dat volgens IRI op + 2,3 procent uitkomt.

 

Bij C1000 was de identieke omzetgroei zelfs maar 0,7 procent: bij die formule die op een definitief einde afkoerst, lijkt de geest uit de fles - ondanks de pogingen om de omzet van de steeds verder afkalvende ondernemersformule op te pompen.

 

Kosten snoeien, omzet groeien

Hoewel Jumbo bezig is met het grootschalige ombouw- en integratieproces van C1000, en tegelijkertijd haar ambitieuze Foodmarkt-concept uitrolt, draait de organisatie volgens topman Frits van Eerd naar behoren. Wijzend op de omzetresultaten en kostenvoordelen door synergie en efficiëntie, is Jumbo er volgens Van Eerd in geslaagd om de schuldpositie in de eerste helft van 2013 verder af te bouwen.

 

Volgens Van Eerd zal "...een beheersbare kostenstructuur onverminderd van belang blijven..." om de solide positie van het bedrijf te behouden. Daarbij hoort echter ook een verdere groei van de omzet, maar als die onder het gemiddelde blijft, boert Jumbo relatief achteruit. Dus heeft het sterke voormalig C1000-winkels nodig, die onder de gele Jumbovlag bovengemiddeld groeien.

 

'Goede afspraken met ondernemers'

De resultaten van de al omgebouwde C1000-winkels zijn "gemiddeld goed", met supermarkten die het beter doen dan gepland, en winkels die qua omzet achterblijven bij de verwachtingen. De oorzaken van dit laatste zijn volgens Van Eerd nu in kaart gebracht.

 

De uitdaging is nu om met die winkels die op autonoom niveau slechts 0,7 procent in omzet groeiden, na de overstap op de gele Jumbo-formule een gigantische omzetsprong te maken. Wijzend op het nieuwe conditiestelsel en de goede afspraken met ondernemers zegt Van Eerd hierover: "We zijn ervan overtuigd dat we hier samen in zullen slagen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top