Jumbo blijft snelst groeiende franchiseformule | RetailDetail

Jumbo blijft snelst groeiende franchiseformule

Jumbo blijft snelst groeiende franchiseformule

Supermarktketen Jumbo was in 2012 de snelstgroeiende franchiseformule voor Nederland door de ombouw van voormalige Super de Boer en C1000-winkels. Ook in 2011 was Jumbo al de nummer één op deze ranglijst.

C1000 zet Jumbo op één

Het aantal vestigingen van Jumbo in handen van een zelfstandige ondernemer nam toe van 110 tot 140, blijkt uit een onderzoek van het in franchise gespecialiseerde bureau First Formula. Naar verwachting zal Jumbo de komende jaren hoge ogen blijven gooien op de ranglijst, gezien het grote aantal C1000-winkels dat de komende jaren nog moet worden omgebouwd naar de Jumbo-formule.

 

Ook de nummers twee en drie op de lijst komen uit de foodbranche: Domino's Pizza (92 naar 110) en Ekoplaza (49 naar 65). Primera en Subway completeren de topvijf van de ranglijst. Door de economische crisis hebben veel franchiseorganisaties het moeilijk om nieuwe ondernemers te werven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.