Jumbo boekt flink meer brutowinst

Jumbo boekt flink meer brutowinst
Supermarktketen Jumbo heeft afgelopen jaar de brutowinstmarge bijna weten te verdubbelen. Op een omzet van 5,7 miljard euro werd 119 miljoen euro verdiend. De winstmarge is echter nog lang niet terug op het niveau van voor de groeispurt van Jumbo.

Verdubbelde winstmarge, gehalveerde schulden

De brutowinstmarge steeg van 1,1 procent in 2011 naar 2,1 procent in 2012. Jumbo begint dus weer wat te verdienen, maar is nog lang niet terug op het niveau van voor de overnames van Super de Boer en C1000. Voor die tijd fluctueerde de brutowinst tussen 2,7 en 3,9 procent van de omzet.

 

De raad van bestuur van Jumbo zegt vooral blij te zijn met de snelle afbouw van de schuldenlast die ontstond door de overname van C1000 in februari 2012. Jumbo leende toen 1,2 miljard euro om de overname te kunnen financieren, maar had deze schuld aan het einde van het jaar al teruggebracht tot 680 miljoen euro. De doorverkoop van 136 winkels aan Albert Heijn en Coop, alsmede de winst over 2012 en het oprekken van de betalingstermijn aan leveranciers zijn debet aan de snelle vermindering van de schuldenlast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top