Jumbo boekt flink meer brutowinst | RetailDetail

Jumbo boekt flink meer brutowinst

Jumbo boekt flink meer brutowinst
Supermarktketen Jumbo heeft afgelopen jaar de brutowinstmarge bijna weten te verdubbelen. Op een omzet van 5,7 miljard euro werd 119 miljoen euro verdiend. De winstmarge is echter nog lang niet terug op het niveau van voor de groeispurt van Jumbo.

Verdubbelde winstmarge, gehalveerde schulden

De brutowinstmarge steeg van 1,1 procent in 2011 naar 2,1 procent in 2012. Jumbo begint dus weer wat te verdienen, maar is nog lang niet terug op het niveau van voor de overnames van Super de Boer en C1000. Voor die tijd fluctueerde de brutowinst tussen 2,7 en 3,9 procent van de omzet.

 

De raad van bestuur van Jumbo zegt vooral blij te zijn met de snelle afbouw van de schuldenlast die ontstond door de overname van C1000 in februari 2012. Jumbo leende toen 1,2 miljard euro om de overname te kunnen financieren, maar had deze schuld aan het einde van het jaar al teruggebracht tot 680 miljoen euro. De doorverkoop van 136 winkels aan Albert Heijn en Coop, alsmede de winst over 2012 en het oprekken van de betalingstermijn aan leveranciers zijn debet aan de snelle vermindering van de schuldenlast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top