Jumbo boekt flink meer brutowinst | RetailDetail

Jumbo boekt flink meer brutowinst

Jumbo boekt flink meer brutowinst
Supermarktketen Jumbo heeft afgelopen jaar de brutowinstmarge bijna weten te verdubbelen. Op een omzet van 5,7 miljard euro werd 119 miljoen euro verdiend. De winstmarge is echter nog lang niet terug op het niveau van voor de groeispurt van Jumbo.

Verdubbelde winstmarge, gehalveerde schulden

De brutowinstmarge steeg van 1,1 procent in 2011 naar 2,1 procent in 2012. Jumbo begint dus weer wat te verdienen, maar is nog lang niet terug op het niveau van voor de overnames van Super de Boer en C1000. Voor die tijd fluctueerde de brutowinst tussen 2,7 en 3,9 procent van de omzet.

 

De raad van bestuur van Jumbo zegt vooral blij te zijn met de snelle afbouw van de schuldenlast die ontstond door de overname van C1000 in februari 2012. Jumbo leende toen 1,2 miljard euro om de overname te kunnen financieren, maar had deze schuld aan het einde van het jaar al teruggebracht tot 680 miljoen euro. De doorverkoop van 136 winkels aan Albert Heijn en Coop, alsmede de winst over 2012 en het oprekken van de betalingstermijn aan leveranciers zijn debet aan de snelle vermindering van de schuldenlast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.