Jumbo boekt flink meer brutowinst | RetailDetail

Jumbo boekt flink meer brutowinst

Jumbo boekt flink meer brutowinst
Supermarktketen Jumbo heeft afgelopen jaar de brutowinstmarge bijna weten te verdubbelen. Op een omzet van 5,7 miljard euro werd 119 miljoen euro verdiend. De winstmarge is echter nog lang niet terug op het niveau van voor de groeispurt van Jumbo.

Verdubbelde winstmarge, gehalveerde schulden

De brutowinstmarge steeg van 1,1 procent in 2011 naar 2,1 procent in 2012. Jumbo begint dus weer wat te verdienen, maar is nog lang niet terug op het niveau van voor de overnames van Super de Boer en C1000. Voor die tijd fluctueerde de brutowinst tussen 2,7 en 3,9 procent van de omzet.

 

De raad van bestuur van Jumbo zegt vooral blij te zijn met de snelle afbouw van de schuldenlast die ontstond door de overname van C1000 in februari 2012. Jumbo leende toen 1,2 miljard euro om de overname te kunnen financieren, maar had deze schuld aan het einde van het jaar al teruggebracht tot 680 miljoen euro. De doorverkoop van 136 winkels aan Albert Heijn en Coop, alsmede de winst over 2012 en het oprekken van de betalingstermijn aan leveranciers zijn debet aan de snelle vermindering van de schuldenlast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.