Jumbo boekt nieuwe omzetsprong

Jumbo boekt nieuwe omzetsprong

De supermarkten van Jumbo hebben afgelopen jaar ruim dertig procent meer omzet geboekt. De toename is onder meer te danken aan de ombouw van een reeks C1000-supermarkten.

Ook C1000 kende nog groei

In totaal boekte Jumbo met de supermarkten onder die formule 3,2 miljard euro omzet. De al bestaande winkels van Jumbo zagen hun omzet met 2,7 procent toenemen, wat meer dan het dubbele van de marktgroei voor Nederlandse supermarkten is. Volgens Jumbo ligt die immers op 1,2 procent. Volgens de keten boeken naar Jumbo omgebouwde supermarkten een omzetplus van gemiddeld 15 procent; veel meer dan de onderneming had verwacht.

 

Ook de overgebleven C1000-winkels kenden een goed jaar: de te verdwijnen supermarktketen zag de omzet toch nog met 1,3 procent toenemen. Jumbo en C1000 hebben samen een marktaandeel van 21,7 procent, waarmee het concern de nummer twee is in Nederland op het vlak van marktaandeel, achter marktleider Albert Heijn. Dit jaar moeten meer dan honderd winkels worden omgebouwd naar de Jumbo-formule, waarmee 2013 opnieuw een jaar wordt met een grote ombouwoperatie.

'Grootste supermarkt van Nederland' in Breda op komst

Een andere uitdaging voor Jumbo is de opening van een zesduizend vierkante meter grote supermarkt in Breda. Die moet de grootste van Nederland worden, met een invulling die vernieuwend is voor Nederland. De familie Van Eerd is voor inspiratie onder meer op reis geweest naar de Verenigde Staten en Australië.

 

In een toelichting op de jaarresultaten stelt directeur Frits van Eerd dat het dalende consumentenvertrouwen en de teruglopende koopkracht een beheersbare kostenstructuur daarbij essentieel maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top