Jumbo boekt nieuwe omzetsprong | RetailDetail

Jumbo boekt nieuwe omzetsprong

Jumbo boekt nieuwe omzetsprong

De supermarkten van Jumbo hebben afgelopen jaar ruim dertig procent meer omzet geboekt. De toename is onder meer te danken aan de ombouw van een reeks C1000-supermarkten.

Ook C1000 kende nog groei

In totaal boekte Jumbo met de supermarkten onder die formule 3,2 miljard euro omzet. De al bestaande winkels van Jumbo zagen hun omzet met 2,7 procent toenemen, wat meer dan het dubbele van de marktgroei voor Nederlandse supermarkten is. Volgens Jumbo ligt die immers op 1,2 procent. Volgens de keten boeken naar Jumbo omgebouwde supermarkten een omzetplus van gemiddeld 15 procent; veel meer dan de onderneming had verwacht.

 

Ook de overgebleven C1000-winkels kenden een goed jaar: de te verdwijnen supermarktketen zag de omzet toch nog met 1,3 procent toenemen. Jumbo en C1000 hebben samen een marktaandeel van 21,7 procent, waarmee het concern de nummer twee is in Nederland op het vlak van marktaandeel, achter marktleider Albert Heijn. Dit jaar moeten meer dan honderd winkels worden omgebouwd naar de Jumbo-formule, waarmee 2013 opnieuw een jaar wordt met een grote ombouwoperatie.

'Grootste supermarkt van Nederland' in Breda op komst

Een andere uitdaging voor Jumbo is de opening van een zesduizend vierkante meter grote supermarkt in Breda. Die moet de grootste van Nederland worden, met een invulling die vernieuwend is voor Nederland. De familie Van Eerd is voor inspiratie onder meer op reis geweest naar de Verenigde Staten en Australië.

 

In een toelichting op de jaarresultaten stelt directeur Frits van Eerd dat het dalende consumentenvertrouwen en de teruglopende koopkracht een beheersbare kostenstructuur daarbij essentieel maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top