Jumbo boekt nieuwe omzetsprong | RetailDetail

Jumbo boekt nieuwe omzetsprong

Jumbo boekt nieuwe omzetsprong

De supermarkten van Jumbo hebben afgelopen jaar ruim dertig procent meer omzet geboekt. De toename is onder meer te danken aan de ombouw van een reeks C1000-supermarkten.

Ook C1000 kende nog groei

In totaal boekte Jumbo met de supermarkten onder die formule 3,2 miljard euro omzet. De al bestaande winkels van Jumbo zagen hun omzet met 2,7 procent toenemen, wat meer dan het dubbele van de marktgroei voor Nederlandse supermarkten is. Volgens Jumbo ligt die immers op 1,2 procent. Volgens de keten boeken naar Jumbo omgebouwde supermarkten een omzetplus van gemiddeld 15 procent; veel meer dan de onderneming had verwacht.

 

Ook de overgebleven C1000-winkels kenden een goed jaar: de te verdwijnen supermarktketen zag de omzet toch nog met 1,3 procent toenemen. Jumbo en C1000 hebben samen een marktaandeel van 21,7 procent, waarmee het concern de nummer twee is in Nederland op het vlak van marktaandeel, achter marktleider Albert Heijn. Dit jaar moeten meer dan honderd winkels worden omgebouwd naar de Jumbo-formule, waarmee 2013 opnieuw een jaar wordt met een grote ombouwoperatie.

'Grootste supermarkt van Nederland' in Breda op komst

Een andere uitdaging voor Jumbo is de opening van een zesduizend vierkante meter grote supermarkt in Breda. Die moet de grootste van Nederland worden, met een invulling die vernieuwend is voor Nederland. De familie Van Eerd is voor inspiratie onder meer op reis geweest naar de Verenigde Staten en Australië.

 

In een toelichting op de jaarresultaten stelt directeur Frits van Eerd dat het dalende consumentenvertrouwen en de teruglopende koopkracht een beheersbare kostenstructuur daarbij essentieel maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.