Jumbo boekt nieuwe omzetsprong

Jumbo boekt nieuwe omzetsprong

De supermarkten van Jumbo hebben afgelopen jaar ruim dertig procent meer omzet geboekt. De toename is onder meer te danken aan de ombouw van een reeks C1000-supermarkten.

Ook C1000 kende nog groei

In totaal boekte Jumbo met de supermarkten onder die formule 3,2 miljard euro omzet. De al bestaande winkels van Jumbo zagen hun omzet met 2,7 procent toenemen, wat meer dan het dubbele van de marktgroei voor Nederlandse supermarkten is. Volgens Jumbo ligt die immers op 1,2 procent. Volgens de keten boeken naar Jumbo omgebouwde supermarkten een omzetplus van gemiddeld 15 procent; veel meer dan de onderneming had verwacht.

 

Ook de overgebleven C1000-winkels kenden een goed jaar: de te verdwijnen supermarktketen zag de omzet toch nog met 1,3 procent toenemen. Jumbo en C1000 hebben samen een marktaandeel van 21,7 procent, waarmee het concern de nummer twee is in Nederland op het vlak van marktaandeel, achter marktleider Albert Heijn. Dit jaar moeten meer dan honderd winkels worden omgebouwd naar de Jumbo-formule, waarmee 2013 opnieuw een jaar wordt met een grote ombouwoperatie.

'Grootste supermarkt van Nederland' in Breda op komst

Een andere uitdaging voor Jumbo is de opening van een zesduizend vierkante meter grote supermarkt in Breda. Die moet de grootste van Nederland worden, met een invulling die vernieuwend is voor Nederland. De familie Van Eerd is voor inspiratie onder meer op reis geweest naar de Verenigde Staten en Australië.

 

In een toelichting op de jaarresultaten stelt directeur Frits van Eerd dat het dalende consumentenvertrouwen en de teruglopende koopkracht een beheersbare kostenstructuur daarbij essentieel maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top