Jumbo buigt niet voor Wakker Dier | RetailDetail

Jumbo buigt niet voor Wakker Dier

Jumbo buigt niet voor Wakker Dier
Supermarktketen Jumbo is geraakt door de golf aan reclamespotjes van actiegroep Wakker Dier, waarin klanten worden opgeroepen geen goedkope kip meer te kopen bij het bedrijf. De onderneming heeft echter geen plannen de kip waar Wakker Dier tegen ageert uit het assortiment te halen.

Dat heeft topman Frits van Eerd van Jumbo gezegd in een interview met Radio 1. Wakker Dier probeert supermarkten er al jaren van te overtuigen om te stoppen met de verkoop van goedkope kip, die door de groep als 'plofkip' wordt aangeduid. In een grootschalige campagne op dit moment worden klanten opgeroepen niet bij Albert Heijn of Jumbo hun kip te kopen, maar bij verantwoorde ketens als Natuurwinkel en Ekoplaza.

 

"Natuurlijk hebben we daar last van. Uiterst vervelend. Het raakt ons ook echt. Ze raken mij in mijn hart als ik zoiets hoor", zegt Van Eerd in het interview. Volgens hem stellen mensen echter vooral vragen over het onderwep, maar heeft het geen invloed op de verkopen in de winkels. De laagseprijsgarantie van Jumbo maakt het volgens Van Eerd onmogelijk om te stoppen met de verkoop van de goedkoopste kip. "Beleid is beleid. Vlees met een laagsteprijsgarantie is een belangrijke succesfactor voor ons."

 

Onafhankelijke marktcijfers laten over 2013 een stijging van de kipverkopen zien, een aanwijzing dat de campagnes van Wakker Dier vooralsnog weinig effect hebben op het kopende publiek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.