Jumbo buigt niet voor Wakker Dier | RetailDetail

Jumbo buigt niet voor Wakker Dier

Jumbo buigt niet voor Wakker Dier
Supermarktketen Jumbo is geraakt door de golf aan reclamespotjes van actiegroep Wakker Dier, waarin klanten worden opgeroepen geen goedkope kip meer te kopen bij het bedrijf. De onderneming heeft echter geen plannen de kip waar Wakker Dier tegen ageert uit het assortiment te halen.

Dat heeft topman Frits van Eerd van Jumbo gezegd in een interview met Radio 1. Wakker Dier probeert supermarkten er al jaren van te overtuigen om te stoppen met de verkoop van goedkope kip, die door de groep als 'plofkip' wordt aangeduid. In een grootschalige campagne op dit moment worden klanten opgeroepen niet bij Albert Heijn of Jumbo hun kip te kopen, maar bij verantwoorde ketens als Natuurwinkel en Ekoplaza.

 

"Natuurlijk hebben we daar last van. Uiterst vervelend. Het raakt ons ook echt. Ze raken mij in mijn hart als ik zoiets hoor", zegt Van Eerd in het interview. Volgens hem stellen mensen echter vooral vragen over het onderwep, maar heeft het geen invloed op de verkopen in de winkels. De laagseprijsgarantie van Jumbo maakt het volgens Van Eerd onmogelijk om te stoppen met de verkoop van de goedkoopste kip. "Beleid is beleid. Vlees met een laagsteprijsgarantie is een belangrijke succesfactor voor ons."

 

Onafhankelijke marktcijfers laten over 2013 een stijging van de kipverkopen zien, een aanwijzing dat de campagnes van Wakker Dier vooralsnog weinig effect hebben op het kopende publiek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.