Jumbo claimt vliegende start in 2014 | RetailDetail

Jumbo claimt vliegende start in 2014

Jumbo claimt vliegende start in 2014

Supermarktketen Jumbo zegt zeer sterk te zijn begonnen aan 2014. De onderneming claimt een autonome omzetgroei van liefst 3 procent, wat ver boven het marktgemiddelde zou liggen.

Omzet stijgt flink, winst daalt

Uit het jaarverslag, zoals dat donderdag is gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel, blijkt dat Jumbo fors terrein wint op marktleider Albert Heijn, dat volgens recente publicaties net blijkt te kampen met omzetdalingen. De andere supermarktketen van het Jumbo-concern, C1000, blijft iets achter bij het marktgemiddelde.

 

Niet alle nieuws in het jaarverslag is echter positief voor Jumbo: na belastingen daalde de winst licht van 24,1 miljoen euro naar 22,9 miljoen euro. Een eenmalige pensioenlast van 18 miljoen euro had hier evenwel sterke invloed op, zegt financieel directeur Ton van Veen in Het Financieele Dagblad.


Optimisme en tevredenheid bij Jumbo

Jumbo is dan ook buitengewoon tevreden over de resultaten: Van Veen ziet het bovendien als een positief teken dat het sentiment bij ondernemers die moeten ombouwen van C1000 naar Jumbo lijkt te zijn omgeslagen. Enorme omzetdalingen bij een aantal van de eerste omgebouwde winkels maakten veel winkeliers huiverig.

 

Een belangrijke stap voor Jumbo dit jaar is de opening van de eigen websupermarkt. Jumbo gaat zowel werken met bezorging als met losse afhaalpunten en afhaalpunten in supermarkten. In de tweede helft van dit jaar moet het startschot worden gegeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.