Jumbo de beste volgens testpanel Radar | RetailDetail

Jumbo de beste volgens testpanel Radar

Jumbo de beste volgens testpanel Radar

Het testpanel van het Nederlandse consumentenprogramma Tros Radar heeft Jumbo verkozen als beste supermarkt. Bij het onderzoek werden ruim 52.000 leden bevraagd over hun mening over verschillende ketens.

Coop en Aldi onderaan

Jumbo haalde op de enquête het hoogste gemiddelde met een cijfer van 7,54. Hoogvliet werd op zeer kleine afstand (7,52) tweede, terwijl Albert Heijn met 7,49 de top drie vervolledigde. Onderaan vinden we Coop met 6,96 en Aldi met 6,62.

 

Jumbo scoorde bij de afzonderlijke categorieën het beste op klantenservice in de supermarkt. Albert Heijn stond dan weer aan de top op vlak van interieur en assortiment, twee categorieën waar Jumbo op de tweede plaats eindigde. Op vlak van prijzen zijn het niet verrassend Lidl en Aldi die de eerste twee plaatsen innemen. Hier komt Jumbo in het midden van het peloton terecht, terwijl Albert Heijn bijna helemaal onderaan bengelt. Enkel Coop doet het op vlak van prijzen nog slechter.

 

Prijs belangrijkste factor

43 procent van de ondervraagden zegt dat aantrekkelijke prijzen de belangrijkste reden is om voor een supermarkt te kiezen. Het contrast met welke supermarkten ze bezoeken is daarmee des te groter, aangezien 72 procent van de ondervraagden zei in het laatste half jaar boodschappen te hebben gedaan bij Albert Heijn, toch een keten die het op vlak van prijzen volgens de enquête niet al te best doet. Andere belangrijke redenen om een supermarkt te bezoeken zijn evenwel nabijheid (18%) en assortiment (12%).

 

Gemiddeld doen de panelleden één keer per week boodschappen. Slechts één procent doet dat dagelijks. Vrijdagochtend blijkt het favoriete moment te zijn, terwijl zondag onderaan het lijstje staat. Gemiddeld geven de ondervraagden een bedrag van 85,97 euro uit bij een bezoek aan de supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.