Jumbo de beste volgens testpanel Radar | RetailDetail

Jumbo de beste volgens testpanel Radar

Jumbo de beste volgens testpanel Radar

Het testpanel van het Nederlandse consumentenprogramma Tros Radar heeft Jumbo verkozen als beste supermarkt. Bij het onderzoek werden ruim 52.000 leden bevraagd over hun mening over verschillende ketens.

Coop en Aldi onderaan

Jumbo haalde op de enquête het hoogste gemiddelde met een cijfer van 7,54. Hoogvliet werd op zeer kleine afstand (7,52) tweede, terwijl Albert Heijn met 7,49 de top drie vervolledigde. Onderaan vinden we Coop met 6,96 en Aldi met 6,62.

 

Jumbo scoorde bij de afzonderlijke categorieën het beste op klantenservice in de supermarkt. Albert Heijn stond dan weer aan de top op vlak van interieur en assortiment, twee categorieën waar Jumbo op de tweede plaats eindigde. Op vlak van prijzen zijn het niet verrassend Lidl en Aldi die de eerste twee plaatsen innemen. Hier komt Jumbo in het midden van het peloton terecht, terwijl Albert Heijn bijna helemaal onderaan bengelt. Enkel Coop doet het op vlak van prijzen nog slechter.

 

Prijs belangrijkste factor

43 procent van de ondervraagden zegt dat aantrekkelijke prijzen de belangrijkste reden is om voor een supermarkt te kiezen. Het contrast met welke supermarkten ze bezoeken is daarmee des te groter, aangezien 72 procent van de ondervraagden zei in het laatste half jaar boodschappen te hebben gedaan bij Albert Heijn, toch een keten die het op vlak van prijzen volgens de enquête niet al te best doet. Andere belangrijke redenen om een supermarkt te bezoeken zijn evenwel nabijheid (18%) en assortiment (12%).

 

Gemiddeld doen de panelleden één keer per week boodschappen. Slechts één procent doet dat dagelijks. Vrijdagochtend blijkt het favoriete moment te zijn, terwijl zondag onderaan het lijstje staat. Gemiddeld geven de ondervraagden een bedrag van 85,97 euro uit bij een bezoek aan de supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.