Jumbo denkt aan filialenruil in C1000-deal | RetailDetail

Jumbo denkt aan filialenruil in C1000-deal

Jumbo denkt aan filialenruil in C1000-deal
Supermarktketen Jumbo gaat mogelijk eigen filialen aanbieden aan ondernemers die op hun huidige locatie wegmoeten. Daarmee hoopt het bedrijf de problemen op te lossen die kunnen ontstaan als kartelwaakhond NMa de nieuwe Jumbo-C1000-combinatie dwingt om winkels af te stoten.

Officieel willen de partijen niet reageren op de berichtgeving, omdat in de aanloop naar het besluit van de NMa alle activiteiten stilliggen. Volgens Distrifood wordt er echter achter de schermen gewerkt aan de oplossing van problemen die door de besluitvorming van de NMa zouden kunnen ontstaan. Naar verwachting volgt een uitspraak over de overname van C1000 door Jumbo in maart. De betrokken partijen houden er rekening mee dat er op dertig tot zestig plaatsen blokkades worden opgeworpen, omdat het marktaandeel van de nieuwe combinatie te groot is.

 

De ondernemers daar moeten dan een alternatief aangeboden krijgen dat hen zint, omdat ze niet kunnen worden gedwongen tot een keuze voor een andere formule. Het ligt dus niet voor de hand dat er winkels van de hand worden gedaan aan formules als MCD en Coop, omdat deze minder perspectief bieden voor zelfstandige ondernemers. De verkoop aan machtigere partijen als AH is ook niet waarschijnlijk, omdat Jumbo de concurrentie niet in het zadel wil helpen.

 

Als oplossing wordt nu overwogen om eigen filialen van Jumbo in te zetten om C1000- of Jumbo-ondernemers een acceptabel alternatief te bieden. Dit betekent dat het filiaal kan worden verkocht, terwijl de ondernemer voor het bedrijf behouden blijft. Daarmee moet dan de spanning uit de lucht worden gehaald in de gesprekken met de NMa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.