Jumbo denkt aan filialenruil in C1000-deal

Jumbo denkt aan filialenruil in C1000-deal
Supermarktketen Jumbo gaat mogelijk eigen filialen aanbieden aan ondernemers die op hun huidige locatie wegmoeten. Daarmee hoopt het bedrijf de problemen op te lossen die kunnen ontstaan als kartelwaakhond NMa de nieuwe Jumbo-C1000-combinatie dwingt om winkels af te stoten.

Officieel willen de partijen niet reageren op de berichtgeving, omdat in de aanloop naar het besluit van de NMa alle activiteiten stilliggen. Volgens Distrifood wordt er echter achter de schermen gewerkt aan de oplossing van problemen die door de besluitvorming van de NMa zouden kunnen ontstaan. Naar verwachting volgt een uitspraak over de overname van C1000 door Jumbo in maart. De betrokken partijen houden er rekening mee dat er op dertig tot zestig plaatsen blokkades worden opgeworpen, omdat het marktaandeel van de nieuwe combinatie te groot is.

 

De ondernemers daar moeten dan een alternatief aangeboden krijgen dat hen zint, omdat ze niet kunnen worden gedwongen tot een keuze voor een andere formule. Het ligt dus niet voor de hand dat er winkels van de hand worden gedaan aan formules als MCD en Coop, omdat deze minder perspectief bieden voor zelfstandige ondernemers. De verkoop aan machtigere partijen als AH is ook niet waarschijnlijk, omdat Jumbo de concurrentie niet in het zadel wil helpen.

 

Als oplossing wordt nu overwogen om eigen filialen van Jumbo in te zetten om C1000- of Jumbo-ondernemers een acceptabel alternatief te bieden. Dit betekent dat het filiaal kan worden verkocht, terwijl de ondernemer voor het bedrijf behouden blijft. Daarmee moet dan de spanning uit de lucht worden gehaald in de gesprekken met de NMa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top