Jumbo denkt aan filialenruil in C1000-deal

Jumbo denkt aan filialenruil in C1000-deal
Supermarktketen Jumbo gaat mogelijk eigen filialen aanbieden aan ondernemers die op hun huidige locatie wegmoeten. Daarmee hoopt het bedrijf de problemen op te lossen die kunnen ontstaan als kartelwaakhond NMa de nieuwe Jumbo-C1000-combinatie dwingt om winkels af te stoten.

Officieel willen de partijen niet reageren op de berichtgeving, omdat in de aanloop naar het besluit van de NMa alle activiteiten stilliggen. Volgens Distrifood wordt er echter achter de schermen gewerkt aan de oplossing van problemen die door de besluitvorming van de NMa zouden kunnen ontstaan. Naar verwachting volgt een uitspraak over de overname van C1000 door Jumbo in maart. De betrokken partijen houden er rekening mee dat er op dertig tot zestig plaatsen blokkades worden opgeworpen, omdat het marktaandeel van de nieuwe combinatie te groot is.

 

De ondernemers daar moeten dan een alternatief aangeboden krijgen dat hen zint, omdat ze niet kunnen worden gedwongen tot een keuze voor een andere formule. Het ligt dus niet voor de hand dat er winkels van de hand worden gedaan aan formules als MCD en Coop, omdat deze minder perspectief bieden voor zelfstandige ondernemers. De verkoop aan machtigere partijen als AH is ook niet waarschijnlijk, omdat Jumbo de concurrentie niet in het zadel wil helpen.

 

Als oplossing wordt nu overwogen om eigen filialen van Jumbo in te zetten om C1000- of Jumbo-ondernemers een acceptabel alternatief te bieden. Dit betekent dat het filiaal kan worden verkocht, terwijl de ondernemer voor het bedrijf behouden blijft. Daarmee moet dan de spanning uit de lucht worden gehaald in de gesprekken met de NMa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top