Jumbo denkt aan filialenruil in C1000-deal | RetailDetail

Jumbo denkt aan filialenruil in C1000-deal

Jumbo denkt aan filialenruil in C1000-deal
Supermarktketen Jumbo gaat mogelijk eigen filialen aanbieden aan ondernemers die op hun huidige locatie wegmoeten. Daarmee hoopt het bedrijf de problemen op te lossen die kunnen ontstaan als kartelwaakhond NMa de nieuwe Jumbo-C1000-combinatie dwingt om winkels af te stoten.

Officieel willen de partijen niet reageren op de berichtgeving, omdat in de aanloop naar het besluit van de NMa alle activiteiten stilliggen. Volgens Distrifood wordt er echter achter de schermen gewerkt aan de oplossing van problemen die door de besluitvorming van de NMa zouden kunnen ontstaan. Naar verwachting volgt een uitspraak over de overname van C1000 door Jumbo in maart. De betrokken partijen houden er rekening mee dat er op dertig tot zestig plaatsen blokkades worden opgeworpen, omdat het marktaandeel van de nieuwe combinatie te groot is.

 

De ondernemers daar moeten dan een alternatief aangeboden krijgen dat hen zint, omdat ze niet kunnen worden gedwongen tot een keuze voor een andere formule. Het ligt dus niet voor de hand dat er winkels van de hand worden gedaan aan formules als MCD en Coop, omdat deze minder perspectief bieden voor zelfstandige ondernemers. De verkoop aan machtigere partijen als AH is ook niet waarschijnlijk, omdat Jumbo de concurrentie niet in het zadel wil helpen.

 

Als oplossing wordt nu overwogen om eigen filialen van Jumbo in te zetten om C1000- of Jumbo-ondernemers een acceptabel alternatief te bieden. Dit betekent dat het filiaal kan worden verkocht, terwijl de ondernemer voor het bedrijf behouden blijft. Daarmee moet dan de spanning uit de lucht worden gehaald in de gesprekken met de NMa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.