Jumbo denkt aan filialenruil in C1000-deal

Jumbo denkt aan filialenruil in C1000-deal
Supermarktketen Jumbo gaat mogelijk eigen filialen aanbieden aan ondernemers die op hun huidige locatie wegmoeten. Daarmee hoopt het bedrijf de problemen op te lossen die kunnen ontstaan als kartelwaakhond NMa de nieuwe Jumbo-C1000-combinatie dwingt om winkels af te stoten.

Officieel willen de partijen niet reageren op de berichtgeving, omdat in de aanloop naar het besluit van de NMa alle activiteiten stilliggen. Volgens Distrifood wordt er echter achter de schermen gewerkt aan de oplossing van problemen die door de besluitvorming van de NMa zouden kunnen ontstaan. Naar verwachting volgt een uitspraak over de overname van C1000 door Jumbo in maart. De betrokken partijen houden er rekening mee dat er op dertig tot zestig plaatsen blokkades worden opgeworpen, omdat het marktaandeel van de nieuwe combinatie te groot is.

 

De ondernemers daar moeten dan een alternatief aangeboden krijgen dat hen zint, omdat ze niet kunnen worden gedwongen tot een keuze voor een andere formule. Het ligt dus niet voor de hand dat er winkels van de hand worden gedaan aan formules als MCD en Coop, omdat deze minder perspectief bieden voor zelfstandige ondernemers. De verkoop aan machtigere partijen als AH is ook niet waarschijnlijk, omdat Jumbo de concurrentie niet in het zadel wil helpen.

 

Als oplossing wordt nu overwogen om eigen filialen van Jumbo in te zetten om C1000- of Jumbo-ondernemers een acceptabel alternatief te bieden. Dit betekent dat het filiaal kan worden verkocht, terwijl de ondernemer voor het bedrijf behouden blijft. Daarmee moet dan de spanning uit de lucht worden gehaald in de gesprekken met de NMa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

15/08/2017

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top