Jumbo gaat dan toch akkoord met cao | RetailDetail

Jumbo gaat dan toch akkoord met cao

Jumbo gaat dan toch akkoord met cao

Supermarktketen Jumbo heeft op het nippertje dan toch beslist om de nieuwe cao voor de distributiecentra te ondertekenen. Zo voorkomt ze dat er binnenkort acties worden ondernomen door de vakbonden.

Lonen met concurrentie vergelijken

Enkele dagen geleden werd een akkoord bereikt over een nieuwe cao, maar op het laatste moment floot de directie van Jumbo zijn onderhandelaar terug, waardoor de overeenkomst in duigen viel. De vakbonden dreigden daarop met acties als de cao niet voor dinsdagnacht getekend werd. De directie van Jumbo heeft nu besloten om de cao toch te ondertekenen, waardoor de circa 3.000 werknemers in de distributiecentra vanaf 1 april 1,75% loonsverhoging krijgen, naast nog enkele andere wijzigingen.

 

“Wij zijn verheugd dat we er alsnog met de vakorganisaties zijn uitgekomen. Naast een goede cao voor het komende jaar hebben wij ook duidelijke afspraken kunnen maken over de toekomst. Wij betreuren de onduidelijkheid die in de afgelopen week voor onze medewerkers is ontstaan, maar zijn ervan overtuigd dat er met dit akkoord een goede basis ligt voor de komende jaren”, zo laat financieel topman Ton van Veen weten aan Distrifood.

 

Jumbo wilde de cao eerst niet tekenen, omdat de lonen in de distributiecentra al bij de hoogste in de sector zijn, een probleem dat wordt onderkend door de vakbonden. De komende maanden zal er dan ook een onderzoek worden uitgevoerd dat de lonen bij Jumbo moet vergelijken met die van de andere ketens. “De bonden en Jumbo streven hierbij naar een duurzame loonkostenontwikkeling die goed is voor de medewerkers en voor Jumbo”, stelt vakbond FNV.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.