Jumbo gaat offline en online klantendata delen | RetailDetail

Jumbo gaat offline en online klantendata delen

Jumbo gaat offline en online klantendata delen

Achter de schermen werkt Jumbo hard aan de voorbereiding van e-commerce. Volgens commercieel directeur Ed van de Weerd heeft Jumbo als online nieuwkomer weliswaar geen ervaring, maar ook niets te verliezen. "We kunnen e-commerce helemaal volgens de laatste inzichten bouwen", stelt hij. "Bovendien levert online ook veel klantendata op", en dat is het nieuwe goud.

Offline en online data

Jumbo haalt heel wat klantinformatie uit de kassasystemen van zijn fysieke retailoperatie en uit de smartphones die steeds meer klanten tijdens het winkelen gebruiken, maar het bedrijf wil nu nog een stap verder gaan door ook de leveranciers te betrekken.

 

Zo gaat Jumbo onder het motto 'kennis is macht, maar kennis delen is kracht' actief klantendata delen met leveranciers. Aan hen dan de taak om door analyse van deze en eigen data inzicht te krijgen in de mogelijkheid om de Jumboklanten – zowel in de winkel als in de toekomst online – beter van dienst te zijn. Kennis van de klant alleen is immers maar een deel van het geheel.

 

Dat lichtte Van de Weerd afgelopen woensdag in Lelystad toe, tijdens het 'Get on Board'-event van GS1 Nederland. Hij kondigde er het samenwerkingsproject '7even' (uitspreken als 'seven') aan, een benaming die uiteraard verwijst naar Jumbo's 7 Zekerheden.

 

Winkelassortiment op maat

De data-analyse van 7even moet de Jumbo-klanten meerwaarde bieden, "bijvoorbeeld door individuele winkels een eigen assortimentssamenstelling te geven die helemaal is afgestemd op de behoeften van de klanten in de lokale markt", zegt Van de Weerd, die verwacht dat de effecten van 7even in de tweede helft van 2014 merkbaar zullen zijn op de winkelvloer.

 

"Waarom duurt het introduceren van merkartikelen en huismerken nog steeds zo lang?", vraagt hij zich af. "We moeten veel meer proactief zijn en samen met onze leveranciers kennis delen. Alleen zo kunnen we veel sneller en beter de consument van dienst zijn. Dat is het uitgangspunt van 7even."

 

Digitale data in plaats van kaartdata

Bij concurrenten is de klantenkaart echter een beproefd middel om snel grote hoeveelheden klantendata te genereren, iets wat bij Jumbo niet beschikbaar is. “Als je het goed aanpakt, heb je geen kaart nodig", reageert Van de Weerd. "De technologie helpt ons. Er komen al zó veel klanten in de winkels die hun smartphones gebruiken. Bovendien genereert e-commerce ook veel data. Zo worden de klantendata heel inzichtelijk zonder dat je een traditionele klantenkaart nodig hebt."

 

Vandaar dat Jumbo geen traditionele klantenkaart zal introduceren om extra data te genereren. "Waarom moeten klanten trouw zijn aan Jumbo?", stelt Van de Weerd. "Jumbo moet trouw zijn aan de klant! Dan heb je geen Bonus- of wat voor klantenkaart ook nodig."

 

Online: "concurrentiegevoelig"

Vraag blijft evenwel hoe het concreet met de voortgang van Jumbo's online ambities staat. "Tja, dat is nog allemaal erg concurrentiegevoelige informatie", zegt Van de Weerd. "We zijn op dit vlak nieuwkomer. Dat wil zeggen dat we weliswaar nog geen ervaring met online hebben, maar aan de andere kant kunnen we e-commerce helemaal volgens de laatste inzichten bouwen."

 

De reden dat Jumbo lang heeft gewacht met online is begrijpelijk: "We hebben onze handen vol aan de ombouw en integratie, eerst van Super de Boer en nu van C1000", stelt Jumbo's commercieel directeur, "maar we zien dat online steeds belangrijker gaat worden voor de klanten. Online levensmiddelen verkopen is uiterst complex en vertegenwoordigt nog maar een fractie van de totale omzet. Maar áls het snel gaat groeien, dan zal Jumbo er zeker bij zijn."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.