Jumbo gaat uitleg huismerk aanpassen | RetailDetail

Jumbo gaat uitleg huismerk aanpassen

Jumbo gaat uitleg huismerk aanpassen

Supermarktketen Jumbo heeft besloten om de uitleg op het huismerk 'Vlees met Oorsprong' aan te passen. Dat doet het nadat het enkele dagen geleden op de vingers werd getikt door de Reclame Code Commissie.

"Onjuist en misleidend"

Het was dierenrechtenorganisatie Wakker Dier die een klacht had ingediend tegen Jumbo, omdat die keten zijn producten van het gamma 'Vlees met Oorsprong' aanprees als diervriendelijk. Dat is volgens de Reclame Code Commissie "onjuist en misleidend" en dus mag Jumbo geen reclame meer maken met die uitspraak.

 

De producten van het huismerk kregen van de Dierenbescherming wel een 'Beter Leven'-ster toegekend, wat aantoont dat de producten inderdaad minder dieronvriendelijk zijn, maar aangezien er drie sterren te verdienen vallen en Jumbo er slechts één kreeg, kan er volgens de Reclame Code Commissie geen sprake zijn van diervriendelijk vlees.

 

Verpakking aanpassen

"Naast dieronvriendelijk, laat Jumbo zich hier ook van haar klantonvriendelijke kant zien. Veel klanten maken zich zorgen om dierenleed en Jumbo probeert hier met misleiding een slaatje uit te slaan", zegt Wakker Dier.

 

Jumbo liet onmiddellijk weten niet in beroep te gaan tegen de uitspraak en zal daarom het label van de producten aanpassen. "We bekijken hoe we een en ander kunnen aanpassen zodat het voor de klant zo duidelijk mogelijk wordt", zeg een woordvoerder tegen De Gelderlander.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.