Jumbo groeit ook in eerste helft 2016 verder

Jumbo groeit ook in eerste helft 2016 verder

Jumbo groeit ook in eerste helft 2016 verder

De Nederlandse supermarktketen Jumbo heeft naar eigen zeggen een goed eerste halfjaar achter de rug: de consumentenomzet steeg met meer dan 13% en ook de autonome omzetgroei was boven het marktgemiddelde.

Investering

De consumentenomzet klokte voor de eerste zes maanden af op 3,588 miljard euro, een groei van 13,4% ten opzichte van een jaar eerder. De autonome omzet steeg dan weer met 4%, wat ver boven het marktgemiddelde van 2,4% is.

 

“We zijn druk bezig onze organisatie te optimaliseren en verder te laten groeien. Hierbij focussen we ons op het nóg klantgerichter en slagvaardiger maken van de Jumbo-organisatie. Ook de investeringen in onze winkels en het online verkoopkanaal werpen hun vruchten af”, aldus CEO Frits van Eerd.

 

In de eerste zes maanden van het jaar vernieuwde Jumbo een dertigtal winkels en opende het nog eens honderd afhaalpunten, waardoor het totaal nu al boven 260 komt. Bovendien is het bedrijf gestart met de thuisbezorging van boodschappen. Dit jaar zal de supermarktketen meer dan 125 miljoen euro investeren.

 

11% groei bij La Place

Ook bij La Place, dat sinds het faillissement van V&D in handen is van Jumbo, zijn de resultaten positief. De vergelijkbare omzet groeide er met 11% en er werden zes nieuwe locaties geopend in Nederland. Twee restaurants in Duitsland maakten een doorstart.

 

“We zijn er trots op dat La Place in zo’n korte tijd een volwaardig zelfstandige organisatie heeft opgebouwd. De resultaten van La Place zijn volledig in lijn met de vooraf ingeschatte verwachtingen. Ook de synergie tussen La Place en Jumbo wordt steeds meer zichtbaar”, aldus Van Eerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).