Jumbo groeit ook in eerste helft 2016 verder

Jumbo groeit ook in eerste helft 2016 verder

Jumbo groeit ook in eerste helft 2016 verder

De Nederlandse supermarktketen Jumbo heeft naar eigen zeggen een goed eerste halfjaar achter de rug: de consumentenomzet steeg met meer dan 13% en ook de autonome omzetgroei was boven het marktgemiddelde.

Investering

De consumentenomzet klokte voor de eerste zes maanden af op 3,588 miljard euro, een groei van 13,4% ten opzichte van een jaar eerder. De autonome omzet steeg dan weer met 4%, wat ver boven het marktgemiddelde van 2,4% is.

 

“We zijn druk bezig onze organisatie te optimaliseren en verder te laten groeien. Hierbij focussen we ons op het nóg klantgerichter en slagvaardiger maken van de Jumbo-organisatie. Ook de investeringen in onze winkels en het online verkoopkanaal werpen hun vruchten af”, aldus CEO Frits van Eerd.

 

In de eerste zes maanden van het jaar vernieuwde Jumbo een dertigtal winkels en opende het nog eens honderd afhaalpunten, waardoor het totaal nu al boven 260 komt. Bovendien is het bedrijf gestart met de thuisbezorging van boodschappen. Dit jaar zal de supermarktketen meer dan 125 miljoen euro investeren.

 

11% groei bij La Place

Ook bij La Place, dat sinds het faillissement van V&D in handen is van Jumbo, zijn de resultaten positief. De vergelijkbare omzet groeide er met 11% en er werden zes nieuwe locaties geopend in Nederland. Twee restaurants in Duitsland maakten een doorstart.

 

“We zijn er trots op dat La Place in zo’n korte tijd een volwaardig zelfstandige organisatie heeft opgebouwd. De resultaten van La Place zijn volledig in lijn met de vooraf ingeschatte verwachtingen. Ook de synergie tussen La Place en Jumbo wordt steeds meer zichtbaar”, aldus Van Eerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.