Jumbo heeft spijt van ‘plofkip’-aanbieding

Jumbo heeft spijt van ‘plofkip’-aanbieding

Supermarktketen Jumbo heeft er spijt van kippenbouten te hebben aangeboden die van zogeheten ‘plofkippen’ afkomstig waren. Volgens Jumbo was deze aanbieding echter niet meer te voorkomen.

Lange weg naar duurzaam vlees

'Plofkippen' kunnen dankzij genetische selectie in een mum van tijd kan worden vetgemest: in zes weken tijd groeien ze van 50 gram naar 2,2 kilogram. Door die te snelle gewichtstoename kunnen ze soms nog amper lopen en krijgen ze last van pootontstekingen, ingeklapte longen en andere zeer pijnlijke aandoeningen.

 

Jumbo streeft ernaar uiterlijk in 2017 het hele vleesassortiment duurzaam te kunnen aanbieden. De groen-gele keten verklaarde dat bij die ambitie ook het stoppen met prijsaanbiedingen op reguliere kip hoort, maar dat deze 'weektopper' al in de pijplijn zat. "Helaas kon deze aanbieding niet meer op tijd worden teruggetrokken", excuseerde het bedrijf zich.

 

Wakker Dier blij

Actiegroep Wakker dier is blij met deze bekendmaking. De organisatie plaatste woensdag nog in diverse dagbladen een advertentie, waarin klanten van Jumbo werden opgeroepen hun vlees bij andere supermarkten te kopen, omdat Jumbo stuntte met ‘plofkip’.

 

'Plofkippen' zijn een van de grote strijdpunten voor de actiegroep, die eerder al onder meer successen haalde bij Unilever, Domino's pizza en supermarktketen DEEN.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top