Jumbo heeft spijt van ‘plofkip’-aanbieding | RetailDetail

Jumbo heeft spijt van ‘plofkip’-aanbieding

Jumbo heeft spijt van ‘plofkip’-aanbieding

Supermarktketen Jumbo heeft er spijt van kippenbouten te hebben aangeboden die van zogeheten ‘plofkippen’ afkomstig waren. Volgens Jumbo was deze aanbieding echter niet meer te voorkomen.

Lange weg naar duurzaam vlees

'Plofkippen' kunnen dankzij genetische selectie in een mum van tijd kan worden vetgemest: in zes weken tijd groeien ze van 50 gram naar 2,2 kilogram. Door die te snelle gewichtstoename kunnen ze soms nog amper lopen en krijgen ze last van pootontstekingen, ingeklapte longen en andere zeer pijnlijke aandoeningen.

 

Jumbo streeft ernaar uiterlijk in 2017 het hele vleesassortiment duurzaam te kunnen aanbieden. De groen-gele keten verklaarde dat bij die ambitie ook het stoppen met prijsaanbiedingen op reguliere kip hoort, maar dat deze 'weektopper' al in de pijplijn zat. "Helaas kon deze aanbieding niet meer op tijd worden teruggetrokken", excuseerde het bedrijf zich.

 

Wakker Dier blij

Actiegroep Wakker dier is blij met deze bekendmaking. De organisatie plaatste woensdag nog in diverse dagbladen een advertentie, waarin klanten van Jumbo werden opgeroepen hun vlees bij andere supermarkten te kopen, omdat Jumbo stuntte met ‘plofkip’.

 

'Plofkippen' zijn een van de grote strijdpunten voor de actiegroep, die eerder al onder meer successen haalde bij Unilever, Domino's pizza en supermarktketen DEEN.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.