Jumbo heeft spijt van ‘plofkip’-aanbieding

Jumbo heeft spijt van ‘plofkip’-aanbieding

Supermarktketen Jumbo heeft er spijt van kippenbouten te hebben aangeboden die van zogeheten ‘plofkippen’ afkomstig waren. Volgens Jumbo was deze aanbieding echter niet meer te voorkomen.

Lange weg naar duurzaam vlees

'Plofkippen' kunnen dankzij genetische selectie in een mum van tijd kan worden vetgemest: in zes weken tijd groeien ze van 50 gram naar 2,2 kilogram. Door die te snelle gewichtstoename kunnen ze soms nog amper lopen en krijgen ze last van pootontstekingen, ingeklapte longen en andere zeer pijnlijke aandoeningen.

 

Jumbo streeft ernaar uiterlijk in 2017 het hele vleesassortiment duurzaam te kunnen aanbieden. De groen-gele keten verklaarde dat bij die ambitie ook het stoppen met prijsaanbiedingen op reguliere kip hoort, maar dat deze 'weektopper' al in de pijplijn zat. "Helaas kon deze aanbieding niet meer op tijd worden teruggetrokken", excuseerde het bedrijf zich.

 

Wakker Dier blij

Actiegroep Wakker dier is blij met deze bekendmaking. De organisatie plaatste woensdag nog in diverse dagbladen een advertentie, waarin klanten van Jumbo werden opgeroepen hun vlees bij andere supermarkten te kopen, omdat Jumbo stuntte met ‘plofkip’.

 

'Plofkippen' zijn een van de grote strijdpunten voor de actiegroep, die eerder al onder meer successen haalde bij Unilever, Domino's pizza en supermarktketen DEEN.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top