Jumbo heeft spijt van ‘plofkip’-aanbieding

Jumbo heeft spijt van ‘plofkip’-aanbieding

Supermarktketen Jumbo heeft er spijt van kippenbouten te hebben aangeboden die van zogeheten ‘plofkippen’ afkomstig waren. Volgens Jumbo was deze aanbieding echter niet meer te voorkomen.

Lange weg naar duurzaam vlees

'Plofkippen' kunnen dankzij genetische selectie in een mum van tijd kan worden vetgemest: in zes weken tijd groeien ze van 50 gram naar 2,2 kilogram. Door die te snelle gewichtstoename kunnen ze soms nog amper lopen en krijgen ze last van pootontstekingen, ingeklapte longen en andere zeer pijnlijke aandoeningen.

 

Jumbo streeft ernaar uiterlijk in 2017 het hele vleesassortiment duurzaam te kunnen aanbieden. De groen-gele keten verklaarde dat bij die ambitie ook het stoppen met prijsaanbiedingen op reguliere kip hoort, maar dat deze 'weektopper' al in de pijplijn zat. "Helaas kon deze aanbieding niet meer op tijd worden teruggetrokken", excuseerde het bedrijf zich.

 

Wakker Dier blij

Actiegroep Wakker dier is blij met deze bekendmaking. De organisatie plaatste woensdag nog in diverse dagbladen een advertentie, waarin klanten van Jumbo werden opgeroepen hun vlees bij andere supermarkten te kopen, omdat Jumbo stuntte met ‘plofkip’.

 

'Plofkippen' zijn een van de grote strijdpunten voor de actiegroep, die eerder al onder meer successen haalde bij Unilever, Domino's pizza en supermarktketen DEEN.

Tags: