Jumbo sluit convenant met fiscus rond fraudeurs | RetailDetail

Jumbo sluit convenant met fiscus rond fraudeurs

Jumbo sluit convenant met fiscus rond fraudeurs

Supermarktondernemers met een C1000- of Jumbo-supermarkt krijgen tot 1 juli de tijd om eventuele omzetfraude op te biechten bij de Belastingdienst. Ze krijgen dan geen extra boete opgelegd bovenop de naheffing van de fiscus.

Jumbo controleert supers voortaan zelf

In een convenant dat Jumbo heeft afgesloten met de Belastingdienst is vastgelegd dat Jumbo zelf de kassatransacties van aangesloten supermarkten gaat controleren op juistheid en dat de fiscus stopt met de individuele controle van de winkels. "Dit beschermt Jumbo als collectief tegen uitwassen. Wij willen als merk niet geassocieerd worden met fraude", zegt financieel topman Ton van Veen in De Telegraaf.

 

Het convenant komt voort uit de fraudezaak rond voormalige Super de Boer-supermarkten, die twee jaar geleden aan het licht kwam na een grootscheepse inval van de FIOD. Acht ondernemers werden toen opgepakt: zij werden ervan beschuldigd de omzet te drukken door voor duizenden euro's aan retouren in te boeken, terwijl klanten helemaal geen producten hadden teruggebracht naar de supermarkt. Als gevolg van die zaak is voor zeven miljoen euro aan naheffingen en boetes betaald.

 

De 436 ondernemers van Jumbo krijgen nu zelf de keuze of ze het convenant willen ondertekenen of niet. De Belastingdienst hoopt dat andere supermarktketens soortgelijke convenanten willen afsluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.