Jumbo sluit convenant met fiscus rond fraudeurs | RetailDetail

Jumbo sluit convenant met fiscus rond fraudeurs

Jumbo sluit convenant met fiscus rond fraudeurs

Supermarktondernemers met een C1000- of Jumbo-supermarkt krijgen tot 1 juli de tijd om eventuele omzetfraude op te biechten bij de Belastingdienst. Ze krijgen dan geen extra boete opgelegd bovenop de naheffing van de fiscus.

Jumbo controleert supers voortaan zelf

In een convenant dat Jumbo heeft afgesloten met de Belastingdienst is vastgelegd dat Jumbo zelf de kassatransacties van aangesloten supermarkten gaat controleren op juistheid en dat de fiscus stopt met de individuele controle van de winkels. "Dit beschermt Jumbo als collectief tegen uitwassen. Wij willen als merk niet geassocieerd worden met fraude", zegt financieel topman Ton van Veen in De Telegraaf.

 

Het convenant komt voort uit de fraudezaak rond voormalige Super de Boer-supermarkten, die twee jaar geleden aan het licht kwam na een grootscheepse inval van de FIOD. Acht ondernemers werden toen opgepakt: zij werden ervan beschuldigd de omzet te drukken door voor duizenden euro's aan retouren in te boeken, terwijl klanten helemaal geen producten hadden teruggebracht naar de supermarkt. Als gevolg van die zaak is voor zeven miljoen euro aan naheffingen en boetes betaald.

 

De 436 ondernemers van Jumbo krijgen nu zelf de keuze of ze het convenant willen ondertekenen of niet. De Belastingdienst hoopt dat andere supermarktketens soortgelijke convenanten willen afsluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.