Jumbo verkoopt enkel nog gecertificeerde hazelnoten | RetailDetail

Jumbo verkoopt enkel nog gecertificeerde hazelnoten

Jumbo verkoopt enkel nog gecertificeerde hazelnoten

Supermarktketen Jumbo verkoopt voortaan enkel nog gecertificeerde hazelnoten. Het werkt daarvoor samen met UTZ Certified, een keurmerk voor duurzame landbouw. Jumbo is de eerste Nederlandse retailer die partner is van het programma.

Kinderarbeid bestrijden

“Als founding partner zijn we nauw betrokken bij het hazelnotenprogramma van UTZ Certified. We zijn bijzonder trots dat de eerste producten met gecertificeerde hazelnoten bij ons in de schappen liggen. Als familiebedrijf vinden we het immers belangrijk dat onze producten zijn geproduceerd met zorg voor mens, dier en milieu”, zegt Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo Supermarkten.

 

Het programma van UTZ Certified werd in 2013 opgestart en pakt onder andere de verduurzaming in de hazelnotensector aan. Er wordt vooral gewerkt aan een duurzame productie en pluk van hazelnoten in Turkije, waar 80 procent van de wereldproductie plaats vindt.

 

Zo is er een probleem rond kinderarbeid in de sector, vooral bij migrerende seizoenarbeiders. UTZ probeert boeren en arbeiders er dan ook bewust van te maken dat school belangrijk is voor kinderen. Het meerjarenplan van UTZ bestaat in totaal uit 140 controlepunten op gebied van juiste arbeidsomstandigheden en goede landbouwpraktijken.

 

Bij Jumbo maken de hazelnotenpasta en notenmix van het huismerk voortaan enkel nog maar gebruik van UTZ Certified hazelnoten. Die producten zijn goed voor 85 procent van het totale assortiment. In de toekomst moeten alle huismerkproducten met hazelnoten duurzaam zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.