Jumbo verkoopt enkel nog gecertificeerde hazelnoten | RetailDetail

Jumbo verkoopt enkel nog gecertificeerde hazelnoten

Jumbo verkoopt enkel nog gecertificeerde hazelnoten

Supermarktketen Jumbo verkoopt voortaan enkel nog gecertificeerde hazelnoten. Het werkt daarvoor samen met UTZ Certified, een keurmerk voor duurzame landbouw. Jumbo is de eerste Nederlandse retailer die partner is van het programma.

Kinderarbeid bestrijden

“Als founding partner zijn we nauw betrokken bij het hazelnotenprogramma van UTZ Certified. We zijn bijzonder trots dat de eerste producten met gecertificeerde hazelnoten bij ons in de schappen liggen. Als familiebedrijf vinden we het immers belangrijk dat onze producten zijn geproduceerd met zorg voor mens, dier en milieu”, zegt Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo Supermarkten.

 

Het programma van UTZ Certified werd in 2013 opgestart en pakt onder andere de verduurzaming in de hazelnotensector aan. Er wordt vooral gewerkt aan een duurzame productie en pluk van hazelnoten in Turkije, waar 80 procent van de wereldproductie plaats vindt.

 

Zo is er een probleem rond kinderarbeid in de sector, vooral bij migrerende seizoenarbeiders. UTZ probeert boeren en arbeiders er dan ook bewust van te maken dat school belangrijk is voor kinderen. Het meerjarenplan van UTZ bestaat in totaal uit 140 controlepunten op gebied van juiste arbeidsomstandigheden en goede landbouwpraktijken.

 

Bij Jumbo maken de hazelnotenpasta en notenmix van het huismerk voortaan enkel nog maar gebruik van UTZ Certified hazelnoten. Die producten zijn goed voor 85 procent van het totale assortiment. In de toekomst moeten alle huismerkproducten met hazelnoten duurzaam zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.