Jumbo verkoopt klimaatneutrale koffie | RetailDetail

Jumbo verkoopt klimaatneutrale koffie

Jumbo verkoopt klimaatneutrale koffie

Supermarktketen Jumbo gaat als eerste Nederlandse retailer klimaatneutrale koffie onder eigen naam verkopen. Het doet dat in samenwerking met de Stichting Max Havelaar, die koffieboeren in ontwikkelingslanden ondersteunt.

Biologisch en fairtrade

Aangezien kleine boeren in ontwikkelingslanden het hardste worden getroffen door de klimaatverandering, is de Stichting Max Havelaar het koffiebos-programma begonnen. Daarin wordt koffie geproduceerd die geen impact heeft op het klimaat, omdat alle partijen bij de productie en de verkoop proberen waar mogelijk hun CO2-uitstoot terug te dringen.

 

De koffie is daardoor niet enkel klimaatneutraal, maar ook biologisch en draagt bovendien het Fairtrade-certificaat. "Als familiebedrijf en toonaangevende supermarktketen staan we midden in de maatschappij en voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen", legt Colette Cloosterman-van Eerd, directeur Formule en Innovatie bij Jumbo, uit.

 

"Wij zijn dan ook blij dat wij nu, samen met Max Havelaar, kunnen bijdragen aan een duurzame koffieproductie in Ethiopië, zodat de toekomstige generaties ook nog van heerlijke koffie kunnen genieten. We zijn er trots op dat wij deze klimaatneutrale koffie als eerste retailer van Nederland aan onze klanten kunnen aanbieden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.