Jumbo verwacht winstherstel en grote groei thuisbezorging | RetailDetail

Jumbo verwacht winstherstel en grote groei thuisbezorging

Jumbo verwacht winstherstel en grote groei thuisbezorging

Supermarktketen Jumbo verwacht weer winstherstel nu de integratie van Super de Boer en C1000 is afgerond, zo blijkt uit het jaarverslag. De formule groeit dit jaar door onder meer uitbreiding in thuisbezorgen.

Nettowinst verbeterde

De nettowinst van Jumbo steeg van 26,8 miljoen euro in 2014 naar 42,6 miljoen afgelopen jaar. Dit is 0,8% van de omzet, terwijl Jumbo streeft naar een winst die 2 tot 3% van de omzet bedraagt. Dit jaar zal het bruto bedrijfresultaat als percentage van de omzet verder verbeteren van 5,2% in 2014 naar rond 6% dit jaar. De toename komt door groei en het beeindigen van de afschrijving van de ovename van Super de Boer en C1000.

 

Jumbo kende in de afgelopen periode een autonome groei van 4 tot 5%, wat het supermarktbedrijf de mogelijkheid geeft om dit jaar voor ongeveer 125 miljoen euro te investeren in bestaande supermarkten en in bestellen en bezorgen via jumbo.com. Het wil de thuisbezorgservice uitbreiden door meer bestelwagens in te zetten om in meer delen van het land te bezorgen. Eind dit jaar moeten er ongeveer 150 auto’s rijden.

 

In de komende tijd volgen de regio’s Apeldoorn, Brabant, Noord Limburg, Nijmegen, Arnhem en grote delen van de Randstad. De bestellingen worden vanuit zo’n tweehonderd afhaalpunten bij de winkels naar de klanten thuis vervoerd. Jumbo verwacht dat bij een verdere uitrol de omzet in bezorgen kan groeien van één tot mogelijk wel vijf procent.

 

Het familiebedrijf in Veghel is bezig met het intern stroomlijnen van de organisatie, wat voor ongeveer vierhonderd medewerkers gevolgen zal hebben: zo is de verkoop van bedrijfsonderdelen B.sis en Retail Accounting bijna rond. De onderdelen, die de administratieve en technische ondersteuning van de winkel verzorgen, werden begin dit jaar in de verkoop gedaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.