Jumbo vindt nieuwe cao met distributiecentra onacceptabel | RetailDetail

Jumbo vindt nieuwe cao met distributiecentra onacceptabel

Jumbo vindt nieuwe cao met distributiecentra onacceptabel

Supermarktketen Jumbo heeft, kort nadat er een overeenkomst was bereikt rond een cao voor de distributiecentra van de keten, laten weten dat het niet akkoord gaat met de invulling van die overeenkomst.

“Risico op lange termijn”

Jumbo stelt dat de huidige cao al één van de duurste in de sector is en vindt dat de nieuwe cao geen verbetering is. “Het verschil zou alleen maar verder oplopen met het nieuwe akkoord. Dat vormt een risico voor de werkgelegenheid op langere termijn”, aldus een woordvoerder van Jumbo bij Distrifood.

 

Nochtans had een onderhandelaar van Jumbo een akkoord bereikt met de vakbond FNV Handel, maar die werd teruggefloten door het bestuur van het bedrijf. “In de veertig jaar dat ik vakbondsbestuurder ben, heb ik dit nog nooit meegemaakt. Dit is natuurlijk volstrekt onacceptabel”, zegt Henk van de Ploeg, bestuurder bij FNV. Hij vreest nu acties bij de werknemers in de distributiecentra.

 

In de nieuwe cao was er sprake van een loonsverhoging van 1,75% voor de ongeveer 3.000 werknemers. Bovendien zouden alle uitzendkrachten hetzelfde loon krijgen als werknemers die vast in dienst zijn bij Jumbo, zou het vakvolwassen loon vanaf 22 jaar in plaats van 23 jaar betaald worden en krijgen werknemers vanaf 61 jaar meer vrije tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.