Jumbo zet CVC mes op de keel inzake C1000

Jumbo zet CVC mes op de keel inzake C1000

Jumbo heeft CVC Capital Partners gisteravond een ultimatum gesteld: het Veghelse familiebedrijf is bereid net onder de één miljard euro te bieden voor C1000. Dit 'gunsttarief' geldt wel enkel als de koopoptie vanavond of uiterlijk morgen wordt gesloten.

Dat zeggen anonieme bronnen in Duitsland, die dicht bij het biedingsproces zitten. Als dit klopt, kan CVC bijna niet meer om Jumbo heen: dit bod ligt immers bijna 200 miljoen euro hoger dan het bedrag dat de Duitse marktleider Edeka maximaal op tafel wil leggen voor C1000.

Interne druk Edeka

Edeka kan zijn maximale bod van 800 miljoen euro ook nauwelijks nog verhogen, aangezien de aangesloten ondernemers de afgelopen tijd massaal hun afkeuring kenbaar hebben gemaakt over de veelbesproken plannen om C1000 over te nemen. Als deze interne druk aanhoudt, zou het heel goed kunnen dat Edeka zich niet in een opbod met Jumbo zal begeven, ook al gaat het hier om een voor Edeka strategische aankoop.

Voor Jumbo is het daarentegen erop of eronder, want het voortbestaan van Bijeen staat op het spel. Als Edeka C1000 koopt, luidt dat met name het einde in vande inkoopcombinatie Jumbo en C1000. Vandaar ook dat Jumbo hoog spel speelt en meteen een forse meerprijs koppelt aan de eis om razendsnel ja of nee te krijgen.

Samen met Sperwer?

Zelfs voor de Brabantse krachtpatsers van Jumbo is de overname echter moeilijkop eigen kracht voor elkaar te krijgen. Daarom wordt het zeer waarschijnlijk een combinatiedeal met Sperwer om de zaken financieel dicht te krijgen. Dat vermoedt althans De Telegraaf van vanochtend, waarin staat dat er sterke aanwijzingen zijn dat de ondernemerscoöperatie aan een nieuw bod werkt, "mogelijk met derden".

 

Geen van de betrokkenen wou niettemin het vermoeden bevestigen of ontkennen. Woordvoerster Debby Huisman van Sperwer/Plus Retail wilde enkel kwijt: "Op dit onderwerp geven wij helemaal geen commentaar". Ook Jumbo gaf aan "geen mededelingen te doen over de situatie rondom C1000", terwijl C1000 het afdeed als "marktgeruchten waarover we geen uitspraken doen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top