Jumbo zet CVC mes op de keel inzake C1000

Jumbo zet CVC mes op de keel inzake C1000

Jumbo heeft CVC Capital Partners gisteravond een ultimatum gesteld: het Veghelse familiebedrijf is bereid net onder de één miljard euro te bieden voor C1000. Dit 'gunsttarief' geldt wel enkel als de koopoptie vanavond of uiterlijk morgen wordt gesloten.

Dat zeggen anonieme bronnen in Duitsland, die dicht bij het biedingsproces zitten. Als dit klopt, kan CVC bijna niet meer om Jumbo heen: dit bod ligt immers bijna 200 miljoen euro hoger dan het bedrag dat de Duitse marktleider Edeka maximaal op tafel wil leggen voor C1000.

Interne druk Edeka

Edeka kan zijn maximale bod van 800 miljoen euro ook nauwelijks nog verhogen, aangezien de aangesloten ondernemers de afgelopen tijd massaal hun afkeuring kenbaar hebben gemaakt over de veelbesproken plannen om C1000 over te nemen. Als deze interne druk aanhoudt, zou het heel goed kunnen dat Edeka zich niet in een opbod met Jumbo zal begeven, ook al gaat het hier om een voor Edeka strategische aankoop.

Voor Jumbo is het daarentegen erop of eronder, want het voortbestaan van Bijeen staat op het spel. Als Edeka C1000 koopt, luidt dat met name het einde in vande inkoopcombinatie Jumbo en C1000. Vandaar ook dat Jumbo hoog spel speelt en meteen een forse meerprijs koppelt aan de eis om razendsnel ja of nee te krijgen.

Samen met Sperwer?

Zelfs voor de Brabantse krachtpatsers van Jumbo is de overname echter moeilijkop eigen kracht voor elkaar te krijgen. Daarom wordt het zeer waarschijnlijk een combinatiedeal met Sperwer om de zaken financieel dicht te krijgen. Dat vermoedt althans De Telegraaf van vanochtend, waarin staat dat er sterke aanwijzingen zijn dat de ondernemerscoöperatie aan een nieuw bod werkt, "mogelijk met derden".

 

Geen van de betrokkenen wou niettemin het vermoeden bevestigen of ontkennen. Woordvoerster Debby Huisman van Sperwer/Plus Retail wilde enkel kwijt: "Op dit onderwerp geven wij helemaal geen commentaar". Ook Jumbo gaf aan "geen mededelingen te doen over de situatie rondom C1000", terwijl C1000 het afdeed als "marktgeruchten waarover we geen uitspraken doen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top