Jumbo zet CVC mes op de keel inzake C1000

Jumbo zet CVC mes op de keel inzake C1000

Jumbo heeft CVC Capital Partners gisteravond een ultimatum gesteld: het Veghelse familiebedrijf is bereid net onder de één miljard euro te bieden voor C1000. Dit 'gunsttarief' geldt wel enkel als de koopoptie vanavond of uiterlijk morgen wordt gesloten.

Dat zeggen anonieme bronnen in Duitsland, die dicht bij het biedingsproces zitten. Als dit klopt, kan CVC bijna niet meer om Jumbo heen: dit bod ligt immers bijna 200 miljoen euro hoger dan het bedrag dat de Duitse marktleider Edeka maximaal op tafel wil leggen voor C1000.

Interne druk Edeka

Edeka kan zijn maximale bod van 800 miljoen euro ook nauwelijks nog verhogen, aangezien de aangesloten ondernemers de afgelopen tijd massaal hun afkeuring kenbaar hebben gemaakt over de veelbesproken plannen om C1000 over te nemen. Als deze interne druk aanhoudt, zou het heel goed kunnen dat Edeka zich niet in een opbod met Jumbo zal begeven, ook al gaat het hier om een voor Edeka strategische aankoop.

Voor Jumbo is het daarentegen erop of eronder, want het voortbestaan van Bijeen staat op het spel. Als Edeka C1000 koopt, luidt dat met name het einde in vande inkoopcombinatie Jumbo en C1000. Vandaar ook dat Jumbo hoog spel speelt en meteen een forse meerprijs koppelt aan de eis om razendsnel ja of nee te krijgen.

Samen met Sperwer?

Zelfs voor de Brabantse krachtpatsers van Jumbo is de overname echter moeilijkop eigen kracht voor elkaar te krijgen. Daarom wordt het zeer waarschijnlijk een combinatiedeal met Sperwer om de zaken financieel dicht te krijgen. Dat vermoedt althans De Telegraaf van vanochtend, waarin staat dat er sterke aanwijzingen zijn dat de ondernemerscoöperatie aan een nieuw bod werkt, "mogelijk met derden".

 

Geen van de betrokkenen wou niettemin het vermoeden bevestigen of ontkennen. Woordvoerster Debby Huisman van Sperwer/Plus Retail wilde enkel kwijt: "Op dit onderwerp geven wij helemaal geen commentaar". Ook Jumbo gaf aan "geen mededelingen te doen over de situatie rondom C1000", terwijl C1000 het afdeed als "marktgeruchten waarover we geen uitspraken doen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Back to top