Jumbo zet CVC mes op de keel inzake C1000

Jumbo zet CVC mes op de keel inzake C1000

Jumbo heeft CVC Capital Partners gisteravond een ultimatum gesteld: het Veghelse familiebedrijf is bereid net onder de één miljard euro te bieden voor C1000. Dit 'gunsttarief' geldt wel enkel als de koopoptie vanavond of uiterlijk morgen wordt gesloten.

Dat zeggen anonieme bronnen in Duitsland, die dicht bij het biedingsproces zitten. Als dit klopt, kan CVC bijna niet meer om Jumbo heen: dit bod ligt immers bijna 200 miljoen euro hoger dan het bedrag dat de Duitse marktleider Edeka maximaal op tafel wil leggen voor C1000.

Interne druk Edeka

Edeka kan zijn maximale bod van 800 miljoen euro ook nauwelijks nog verhogen, aangezien de aangesloten ondernemers de afgelopen tijd massaal hun afkeuring kenbaar hebben gemaakt over de veelbesproken plannen om C1000 over te nemen. Als deze interne druk aanhoudt, zou het heel goed kunnen dat Edeka zich niet in een opbod met Jumbo zal begeven, ook al gaat het hier om een voor Edeka strategische aankoop.

Voor Jumbo is het daarentegen erop of eronder, want het voortbestaan van Bijeen staat op het spel. Als Edeka C1000 koopt, luidt dat met name het einde in vande inkoopcombinatie Jumbo en C1000. Vandaar ook dat Jumbo hoog spel speelt en meteen een forse meerprijs koppelt aan de eis om razendsnel ja of nee te krijgen.

Samen met Sperwer?

Zelfs voor de Brabantse krachtpatsers van Jumbo is de overname echter moeilijkop eigen kracht voor elkaar te krijgen. Daarom wordt het zeer waarschijnlijk een combinatiedeal met Sperwer om de zaken financieel dicht te krijgen. Dat vermoedt althans De Telegraaf van vanochtend, waarin staat dat er sterke aanwijzingen zijn dat de ondernemerscoöperatie aan een nieuw bod werkt, "mogelijk met derden".

 

Geen van de betrokkenen wou niettemin het vermoeden bevestigen of ontkennen. Woordvoerster Debby Huisman van Sperwer/Plus Retail wilde enkel kwijt: "Op dit onderwerp geven wij helemaal geen commentaar". Ook Jumbo gaf aan "geen mededelingen te doen over de situatie rondom C1000", terwijl C1000 het afdeed als "marktgeruchten waarover we geen uitspraken doen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top