Jumbo/C1000 blijven achter bij de marktgroei | RetailDetail

Jumbo/C1000 blijven achter bij de marktgroei

Jumbo/C1000 blijven achter bij de marktgroei

Supermarktconcern Jumbo heeft de autonome omzet afgelopen jaar met 1,8% zien toenemen. Daarmee blijft het bedrijf iets achter bij de marktgroei, die 2,3% bedraagt.

 'Ombouw loont'

De ombouw van de aangekochte C1000-winkels naar Jumbo's zorgt voor een verschuiving van de omzetten: bij C1000 is sprake van een daling met 19 procent naar 3,3 miljard euro, terwijl Jumbo de omzet met 19 procent ziet groeien naar 3,8 miljard. Inmiddels zijn er 95 winkels omgebouwd naar de Jumbo-formule, eind dit jaar moet de operatie zijn afgerond.

 

Inclusief omzetstijgingen door winkelopeningen en verbouwingen steeg de jaaromzet met 2 procent naar 7,1 miljard euro. Jumbo noemt nooit winstcijfers, maar zegt dat deze ruimschoots aan de verwachtingen voldoen. Ook stelt de onderneming dat winkels die van C1000 naar Jumbo zijn omgebouwd, boven de verwachtingen presteren; daarover bestaat in de markt echter veel twijfel.

 

Succes doet Foodmarkt uitbreiden naar Amsterdam

Volgens Jumbo is ook de opening van de Jumbo Foodmarkt in Breda een succes: wekelijks wordt die winkel al bezocht door 35.000 klanten. In de Jumbo Foodmarkt laat het bedrijf uit Veghel supermarkt en horeca samenkomen in één formule.

 

Later dit jaar opent een tweede vestiging van dit concept in Amsterdam. Jumbo ziet ook nog ruimte voor meer Foodmarkten, in de vakpers wordt onder meer thuisbasis Veghel genoemd als mogelijke volgende locatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.