Jumbo/C1000 blijven achter bij de marktgroei | RetailDetail

Jumbo/C1000 blijven achter bij de marktgroei

Jumbo/C1000 blijven achter bij de marktgroei

Supermarktconcern Jumbo heeft de autonome omzet afgelopen jaar met 1,8% zien toenemen. Daarmee blijft het bedrijf iets achter bij de marktgroei, die 2,3% bedraagt.

 'Ombouw loont'

De ombouw van de aangekochte C1000-winkels naar Jumbo's zorgt voor een verschuiving van de omzetten: bij C1000 is sprake van een daling met 19 procent naar 3,3 miljard euro, terwijl Jumbo de omzet met 19 procent ziet groeien naar 3,8 miljard. Inmiddels zijn er 95 winkels omgebouwd naar de Jumbo-formule, eind dit jaar moet de operatie zijn afgerond.

 

Inclusief omzetstijgingen door winkelopeningen en verbouwingen steeg de jaaromzet met 2 procent naar 7,1 miljard euro. Jumbo noemt nooit winstcijfers, maar zegt dat deze ruimschoots aan de verwachtingen voldoen. Ook stelt de onderneming dat winkels die van C1000 naar Jumbo zijn omgebouwd, boven de verwachtingen presteren; daarover bestaat in de markt echter veel twijfel.

 

Succes doet Foodmarkt uitbreiden naar Amsterdam

Volgens Jumbo is ook de opening van de Jumbo Foodmarkt in Breda een succes: wekelijks wordt die winkel al bezocht door 35.000 klanten. In de Jumbo Foodmarkt laat het bedrijf uit Veghel supermarkt en horeca samenkomen in één formule.

 

Later dit jaar opent een tweede vestiging van dit concept in Amsterdam. Jumbo ziet ook nog ruimte voor meer Foodmarkten, in de vakpers wordt onder meer thuisbasis Veghel genoemd als mogelijke volgende locatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.