Jumbo/C1000: Een nieuwe geelrode reus is opgestaan

Jumbo/C1000: Een nieuwe geelrode reus is opgestaan

Het is een feit: Jumbo betaalt 900 miljoen euro voor C1000. De deal wordt als fusie ingestoken, zodat de merken Jumbo en C1000 blijven naast elkaar bestaan. Wel komt er één holding met twee directies en kunnen ondernemers Jumbo-aandelen bezitten.

Dit alles melden bronnen dichtbij het onderhandelingsproces. “Jumbo heeft veel respect voor hetgeen C1000 heeft gerealiseerd, met name de nieuwe rode formule”, aldus een goed geïnformeerde bron binnen C1000.

Operaties blijven intact

Wellicht worden er onderling wat winkels heen en weer geschoven, al naar gelang de lokale marktomstandigheden, maar feit is dat beide winkeloperaties grotendeels intact blijven. Met deze fusie ontstaat dus een geelrode reus met een marktaandeel van zo’n 25 procent. En die met andere woorden een goed tegenwicht kan bieden voor het almachtige Albert Heijn.

Eén holding, twee directies

De belangen van zowel C1000 als Jumbo worden organisatorisch verdedigd met de creatie van een holding met twee directies: Tom Heidman en Joost Sliepenbeek voor C1000 (beiden zaten ooit samen in de directie van Albert Heijn) enerzijds, en Frits van Eerd en Ton van Veen namens Jumbo anderzijds.

 

Aangezien de familie Van Eerd de meerderheid van de aandelen zal behouden, blijft geelrood niettemin een familiebedrijf. Wel is het zo dat ondernemers aandeelhouders kunnen worden, net zoals al het geval is bij C1000. De certificaathouders bij C1000 kunnen hun aandelen bovendien ‘doorrollen’ naar aandelen Jumbo. “Dit is echt een majeure stap voor de familie Van Eerd”, aldus de goed geïnformeerde bron tegen RetailDetail.

Sperwer niet betrokken

Jumbo heeft de fusie gerealiseerd zonder financiële betrokkenheid van enige andere retailer, dus de vermoedens dat Sperwer betrokken zou zijn, blijken onterecht. Sperwer was eerder afgevallen en blijkt – ondanks geruchten van het tegendeel – geen tegenbod te hebben voorbereid.

 

Ook heeft Jumbo op voorhand geen backdeals gesloten met derde partijen om de financiering van de fusie rond te krijgen. Het benodigde kapitaal voor de fusie is aangetrokken via de banken. Het bod van 900 miljoen geldt als een ‘knock-out bod’, waarvoor CVC zich ontvankelijk stelde op voorwaarde dat het een bepaalde minimumwaarde had.

Geen tegenbiedingen

De overige bieders – waarvan de circulerende namen door de insider worden bevestigd – hebben nog de gelegenheid gehad om Jumbo te overbieden, maar daar is uiteindelijk niets uitgekomen. Ook het kapitaalkrachtige Edeka wilde er niet aan. Voor hen lag de bovengrens volgens betrouwbare Duitse bronnen op 800 miljoen euro, wat de overwinning aan Jumbo liet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Back to top