Jumbo/C1000: Een nieuwe geelrode reus is opgestaan | RetailDetail

Jumbo/C1000: Een nieuwe geelrode reus is opgestaan

Jumbo/C1000: Een nieuwe geelrode reus is opgestaan

Het is een feit: Jumbo betaalt 900 miljoen euro voor C1000. De deal wordt als fusie ingestoken, zodat de merken Jumbo en C1000 blijven naast elkaar bestaan. Wel komt er één holding met twee directies en kunnen ondernemers Jumbo-aandelen bezitten.

Dit alles melden bronnen dichtbij het onderhandelingsproces. “Jumbo heeft veel respect voor hetgeen C1000 heeft gerealiseerd, met name de nieuwe rode formule”, aldus een goed geïnformeerde bron binnen C1000.

Operaties blijven intact

Wellicht worden er onderling wat winkels heen en weer geschoven, al naar gelang de lokale marktomstandigheden, maar feit is dat beide winkeloperaties grotendeels intact blijven. Met deze fusie ontstaat dus een geelrode reus met een marktaandeel van zo’n 25 procent. En die met andere woorden een goed tegenwicht kan bieden voor het almachtige Albert Heijn.

Eén holding, twee directies

De belangen van zowel C1000 als Jumbo worden organisatorisch verdedigd met de creatie van een holding met twee directies: Tom Heidman en Joost Sliepenbeek voor C1000 (beiden zaten ooit samen in de directie van Albert Heijn) enerzijds, en Frits van Eerd en Ton van Veen namens Jumbo anderzijds.

 

Aangezien de familie Van Eerd de meerderheid van de aandelen zal behouden, blijft geelrood niettemin een familiebedrijf. Wel is het zo dat ondernemers aandeelhouders kunnen worden, net zoals al het geval is bij C1000. De certificaathouders bij C1000 kunnen hun aandelen bovendien ‘doorrollen’ naar aandelen Jumbo. “Dit is echt een majeure stap voor de familie Van Eerd”, aldus de goed geïnformeerde bron tegen RetailDetail.

Sperwer niet betrokken

Jumbo heeft de fusie gerealiseerd zonder financiële betrokkenheid van enige andere retailer, dus de vermoedens dat Sperwer betrokken zou zijn, blijken onterecht. Sperwer was eerder afgevallen en blijkt – ondanks geruchten van het tegendeel – geen tegenbod te hebben voorbereid.

 

Ook heeft Jumbo op voorhand geen backdeals gesloten met derde partijen om de financiering van de fusie rond te krijgen. Het benodigde kapitaal voor de fusie is aangetrokken via de banken. Het bod van 900 miljoen geldt als een ‘knock-out bod’, waarvoor CVC zich ontvankelijk stelde op voorwaarde dat het een bepaalde minimumwaarde had.

Geen tegenbiedingen

De overige bieders – waarvan de circulerende namen door de insider worden bevestigd – hebben nog de gelegenheid gehad om Jumbo te overbieden, maar daar is uiteindelijk niets uitgekomen. Ook het kapitaalkrachtige Edeka wilde er niet aan. Voor hen lag de bovengrens volgens betrouwbare Duitse bronnen op 800 miljoen euro, wat de overwinning aan Jumbo liet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.