Jumbo/C1000: Een nieuwe geelrode reus is opgestaan

Jumbo/C1000: Een nieuwe geelrode reus is opgestaan

Het is een feit: Jumbo betaalt 900 miljoen euro voor C1000. De deal wordt als fusie ingestoken, zodat de merken Jumbo en C1000 blijven naast elkaar bestaan. Wel komt er één holding met twee directies en kunnen ondernemers Jumbo-aandelen bezitten.

Dit alles melden bronnen dichtbij het onderhandelingsproces. “Jumbo heeft veel respect voor hetgeen C1000 heeft gerealiseerd, met name de nieuwe rode formule”, aldus een goed geïnformeerde bron binnen C1000.

Operaties blijven intact

Wellicht worden er onderling wat winkels heen en weer geschoven, al naar gelang de lokale marktomstandigheden, maar feit is dat beide winkeloperaties grotendeels intact blijven. Met deze fusie ontstaat dus een geelrode reus met een marktaandeel van zo’n 25 procent. En die met andere woorden een goed tegenwicht kan bieden voor het almachtige Albert Heijn.

Eén holding, twee directies

De belangen van zowel C1000 als Jumbo worden organisatorisch verdedigd met de creatie van een holding met twee directies: Tom Heidman en Joost Sliepenbeek voor C1000 (beiden zaten ooit samen in de directie van Albert Heijn) enerzijds, en Frits van Eerd en Ton van Veen namens Jumbo anderzijds.

 

Aangezien de familie Van Eerd de meerderheid van de aandelen zal behouden, blijft geelrood niettemin een familiebedrijf. Wel is het zo dat ondernemers aandeelhouders kunnen worden, net zoals al het geval is bij C1000. De certificaathouders bij C1000 kunnen hun aandelen bovendien ‘doorrollen’ naar aandelen Jumbo. “Dit is echt een majeure stap voor de familie Van Eerd”, aldus de goed geïnformeerde bron tegen RetailDetail.

Sperwer niet betrokken

Jumbo heeft de fusie gerealiseerd zonder financiële betrokkenheid van enige andere retailer, dus de vermoedens dat Sperwer betrokken zou zijn, blijken onterecht. Sperwer was eerder afgevallen en blijkt – ondanks geruchten van het tegendeel – geen tegenbod te hebben voorbereid.

 

Ook heeft Jumbo op voorhand geen backdeals gesloten met derde partijen om de financiering van de fusie rond te krijgen. Het benodigde kapitaal voor de fusie is aangetrokken via de banken. Het bod van 900 miljoen geldt als een ‘knock-out bod’, waarvoor CVC zich ontvankelijk stelde op voorwaarde dat het een bepaalde minimumwaarde had.

Geen tegenbiedingen

De overige bieders – waarvan de circulerende namen door de insider worden bevestigd – hebben nog de gelegenheid gehad om Jumbo te overbieden, maar daar is uiteindelijk niets uitgekomen. Ook het kapitaalkrachtige Edeka wilde er niet aan. Voor hen lag de bovengrens volgens betrouwbare Duitse bronnen op 800 miljoen euro, wat de overwinning aan Jumbo liet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Back to top