Jumbo/C1000: Een nieuwe geelrode reus is opgestaan

Jumbo/C1000: Een nieuwe geelrode reus is opgestaan

Het is een feit: Jumbo betaalt 900 miljoen euro voor C1000. De deal wordt als fusie ingestoken, zodat de merken Jumbo en C1000 blijven naast elkaar bestaan. Wel komt er één holding met twee directies en kunnen ondernemers Jumbo-aandelen bezitten.

Dit alles melden bronnen dichtbij het onderhandelingsproces. “Jumbo heeft veel respect voor hetgeen C1000 heeft gerealiseerd, met name de nieuwe rode formule”, aldus een goed geïnformeerde bron binnen C1000.

Operaties blijven intact

Wellicht worden er onderling wat winkels heen en weer geschoven, al naar gelang de lokale marktomstandigheden, maar feit is dat beide winkeloperaties grotendeels intact blijven. Met deze fusie ontstaat dus een geelrode reus met een marktaandeel van zo’n 25 procent. En die met andere woorden een goed tegenwicht kan bieden voor het almachtige Albert Heijn.

Eén holding, twee directies

De belangen van zowel C1000 als Jumbo worden organisatorisch verdedigd met de creatie van een holding met twee directies: Tom Heidman en Joost Sliepenbeek voor C1000 (beiden zaten ooit samen in de directie van Albert Heijn) enerzijds, en Frits van Eerd en Ton van Veen namens Jumbo anderzijds.

 

Aangezien de familie Van Eerd de meerderheid van de aandelen zal behouden, blijft geelrood niettemin een familiebedrijf. Wel is het zo dat ondernemers aandeelhouders kunnen worden, net zoals al het geval is bij C1000. De certificaathouders bij C1000 kunnen hun aandelen bovendien ‘doorrollen’ naar aandelen Jumbo. “Dit is echt een majeure stap voor de familie Van Eerd”, aldus de goed geïnformeerde bron tegen RetailDetail.

Sperwer niet betrokken

Jumbo heeft de fusie gerealiseerd zonder financiële betrokkenheid van enige andere retailer, dus de vermoedens dat Sperwer betrokken zou zijn, blijken onterecht. Sperwer was eerder afgevallen en blijkt – ondanks geruchten van het tegendeel – geen tegenbod te hebben voorbereid.

 

Ook heeft Jumbo op voorhand geen backdeals gesloten met derde partijen om de financiering van de fusie rond te krijgen. Het benodigde kapitaal voor de fusie is aangetrokken via de banken. Het bod van 900 miljoen geldt als een ‘knock-out bod’, waarvoor CVC zich ontvankelijk stelde op voorwaarde dat het een bepaalde minimumwaarde had.

Geen tegenbiedingen

De overige bieders – waarvan de circulerende namen door de insider worden bevestigd – hebben nog de gelegenheid gehad om Jumbo te overbieden, maar daar is uiteindelijk niets uitgekomen. Ook het kapitaalkrachtige Edeka wilde er niet aan. Voor hen lag de bovengrens volgens betrouwbare Duitse bronnen op 800 miljoen euro, wat de overwinning aan Jumbo liet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top