Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken | RetailDetail

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken
© defotoberg / Shutterstock.com

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

 

Alcoholvrije versie verandert niet

Alle nieuwssites stonden er gisteren vol van: aan de gebouwen van de brouwerij in Jupille waren alle verwijzingen naar de merknaam Jupiler weggehaald. Verwezen werd naar de persconferentie van zonet: zou AB InBev het echt aandurven om zijn vlaggenschip zomaar stop te zetten? (Uiteraard) niet, luidt het antwoord: dit alles kadert gewoon in een campagne in de aanloop naar de start van het WK voetbal in juni. 

 

Aangezien Jupiler al dertig jaar lang een partner is van de Belgische voetbalbond (denk aan de Eerste Klasse die officieel Jupiler Pro League heet), is het logisch dat we iets speciaals doen om de Rode Duivels te steunen in Rusland, heet het bij de grootste biergroep ter wereld. De hoogste voetbalklasse verandert echter niet van naam: die is immers gelieerd aan Jupiler 0,0, de alcoholvrije versie van Jupiler die wegens "nog te nieuw in de markt" gewoon dezelfde naam blijft behouden.

 

De campagne die vandaag werd afgetrapt is overigens wel ongewoon, maar zeker niet uniek: AB InBev deed al eens hetzelfde met zijn Amerikaanse Budweiser-merk, dat een tijdje werd omgedoopt tot 'America'. Of Jupiler ook in het buitenland Belgium gaat heten, is bij onze redactie nog niet bekend. De einddatum van deze ongein overigens wel: half juli heet Jupiler weer gewoon Jupiler.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.