Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken | RetailDetail

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken
© defotoberg / Shutterstock.com

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

 

Alcoholvrije versie verandert niet

Alle nieuwssites stonden er gisteren vol van: aan de gebouwen van de brouwerij in Jupille waren alle verwijzingen naar de merknaam Jupiler weggehaald. Verwezen werd naar de persconferentie van zonet: zou AB InBev het echt aandurven om zijn vlaggenschip zomaar stop te zetten? (Uiteraard) niet, luidt het antwoord: dit alles kadert gewoon in een campagne in de aanloop naar de start van het WK voetbal in juni. 

 

Aangezien Jupiler al dertig jaar lang een partner is van de Belgische voetbalbond (denk aan de Eerste Klasse die officieel Jupiler Pro League heet), is het logisch dat we iets speciaals doen om de Rode Duivels te steunen in Rusland, heet het bij de grootste biergroep ter wereld. De hoogste voetbalklasse verandert echter niet van naam: die is immers gelieerd aan Jupiler 0,0, de alcoholvrije versie van Jupiler die wegens "nog te nieuw in de markt" gewoon dezelfde naam blijft behouden.

 

De campagne die vandaag werd afgetrapt is overigens wel ongewoon, maar zeker niet uniek: AB InBev deed al eens hetzelfde met zijn Amerikaanse Budweiser-merk, dat een tijdje werd omgedoopt tot 'America'. Of Jupiler ook in het buitenland Belgium gaat heten, is bij onze redactie nog niet bekend. De einddatum van deze ongein overigens wel: half juli heet Jupiler weer gewoon Jupiler.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.