Juridisch steekspel: mag AH vakkenvullers inzetten?

Juridisch steekspel: mag AH vakkenvullers inzetten?

Albert Heijn mag volgens de wet vakkenvullers inzetten om de gaten op te vullen, die ontstaan door stakende distributiemedewerkers. Voorwaarde is wel dat er geen extra uitzendkrachten worden ingehuurd. Dat zegt Leonard Verburg, hoogleraar arbeidsrecht aan de Radboud Universiteit Nijmegen vandaag in De Volkskrant.

Stakingsbrekers inzetten: soms mag het

Vakbond FNV Bondgenoten meldde gisteren bij de Arbeidsinspectie dat AH de stakingsacties in de distributiecentra met 'stakingsbrekers' probeerde op te lossen. Albert Heijn bevestigde dat werknemers uit andere delen van het bedrijf worden ingezet op de distributiecentra en zei zich aan de wet te houden.

 

Volgens hoogleraar Verburg zegt de wet niets over interne krachten, vooral doordat die nog dateert van 1998."'De wet is nog erg gericht op uitzendkrachten, maar inmiddels kunnen bedrijven putten uit veel meer flexibele arbeidskrachten."

 

Verburg vindt het verstandig dat de kwestie nader wordt onderzocht, omdat het dilemma 'de grenzen van de wet raakt'. Als AH inderdaad een soort wisseltruc hanteert, waarbij vakkenvullers het werk doen van hun stakende collega's in de distributiecentra en het werk van de vakkenvullers wordt uitgevoerd door uitzendkrachten, overtreedt de keten volgens hem wel degelijk de wet.

 

Impasse wordt steeds erger

Het cao-conflict wordt met het moment bitterder en beide partijen geven elkaar geen strobreed toe. De onderhandelingen verkeren sinds een paar dagen in een impasse, sinds AH niet meer met FNV Bondgenoten wil onderhandelen. Met de kleinere CNV Dienstenbond sloot de grootgrutter afgelopen vrijdag een nieuwe tweejarige cao af voor de medewerkers van de distributiecentra, maar FNV Bondgenoten wees het akkoord af.

 

Stakingsleider Ron Meyer van FNV Bondgenoten benadrukt dat de acties blijven doorgaan. "Wij hebben niets meer te verliezen. We staken totdat Albert Heijn met een beter voorstel komt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top