Kühne en Burg bestraft voor kartelafspraken | RetailDetail

Kühne en Burg bestraft voor kartelafspraken

Kühne en Burg bestraft voor kartelafspraken

Twee producenten van natuurazijn, Kühne en Burg, zijn door de kartelwaakhond bestraft voor het maken van kartelafspraken. Burg krijgt daarvoor een flinke boete, terwijl Kühne als klokkenluider met een tik op de vingers wegkomt.

Afspraken over offertes

Normaal gezien zou Kühne een boete van 4,6 miljoen euro hebben moeten betalen, maar het meldde zelf de overtredingen bij de Autoriteit Consument & Markt en werkte daarna goed mee bij het onderzoek. Burg moet wel een boete van 1,8 miljoen euro betalen. Twee werknemers van Burg moeten ook nog eens boetes betalen van 16.000 euro en 54.000 euro, omdat zij de leidende figuren waren bij het opzetten van de afspraken.

 

Kühne en Burg maakten tussen 2001 en 2012 afspraken over offertes voor verschillende klanten die de producten gebruikten voor de verwerking in hun voedingsmiddelen. Ook wisselden beide bedrijven prijs- en volumegegevens uit.

 

"Doordat deze twee producenten van natuurazijn kartelafspraken maakten over de offertes voor een aantal klanten, werd er niet geconcurreerd tussen de bedrijven. Dit is een kartel dat zeer ernstig is. Daarom leggen we ook stevige boetes op", aldus ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.