Kaas en hesp uit de brouwerij | RetailDetail

Kaas en hesp uit de brouwerij

Kaas en hesp uit de brouwerij

De stadsbrouwerij van De Koninck op de Mechelsesteenweg in Antwerpen is omgebouwd tot een culinaire campus. In de gebouwen waar 'Het Bolleke' wordt gemaakt, vinden ook een artisanale bakker, een charcutier, een kaasaffineur en een restaurant onderdak.

 

Op zoek naar culinaire totaalbeleving

Duvel Moortgat, dat De Koninck enkele jaren geleden kocht, wil letterlijk meer leven in de brouwerij krijgen. Daarom bouwde de brouwerijgroep er een bezoekerscentrum uit, dat de ambitie van een bierbelevingscentrum moet uitademen.

 

Maar daarbij stopt het niet. In de gebouwen van de brouwerij werd ook in plaats voorzien voor enkele ambachtelijke voedingszaken. Bedoeling is dat ze elkaar versterken en een culinaire totaalbeleving tot stand brengen.

 

Van bakkerij tot chocolatier

De kaasaffineurs Van Tricht, die al vier jaar hun kazen lieten rijpen in de brouwerij, openden er nu ook de winkel 'Only Cheese', waar de bezoeker kazen kan kopen en degusteren. Chocolatier JITSK startte zijn chocolade-atelier en -winkel er al een jaar geleden. Hij maakt er zoete creaties die overal ter wereld gesmaakt worden.


Chef-kok Bert-Jan Michielsen en sommelier Luc Dickens zullen hun gerechten serveren in het restaurant 'The Butcher's son'. Slagers De Laet & Van Haver starten er dan weer op 14 juni 'The Butcher's Store' op. Terwijl de consument vlees uit de koeltoog kiest, kan hij de karkassen in de glazen koelruimte zien hangen.


Eind juli volgt nog bakker Kenney met 'The Bakery', die vers zuurdesembrood aan de man wil brengen. En de culinaire fotograaf en uitgever Tony Le Duc geeft met Minestrone Cookbooks kooksessies en workshops in het voormalige labo van de brouwerij. Hij leert in zijn werkruimte ook hoe je van foodfotografie kunst maakt.


Brouwerij De Koninck rekent jaarlijks op circa 100.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Het bedrijf kreeg voor zijn project onder meer de steun van Toerisme Vlaanderen, die het nieuwe concept aanprijst als foodiebestemming.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.