Kansspelcommissie boos op gok-actie Carrefour | RetailDetail

Kansspelcommissie boos op gok-actie Carrefour

Kansspelcommissie boos op gok-actie Carrefour

De Kansspelcommissie is niet te spreken over de nieuwe promotiecampagne van supermarktketen Carrefour. Daarbij moeten klanten aan de hendel van een slotmachine trekken, om mogelijk een prijs te winnen.

Verslavend

Momenteel is bij elke hypermarkt van Carrefour zo’n machine te vinden. Met een jeton die klanten krijgen bij een aankoop, kunnen ze proberen om een prijs te winnen: van kortingsbonnen tot een Renault Clio. Diverse antigokorganisaties zijn echter niet te vinden voor de actie: “Sinds 1992 zijn die gokmachines bijna overal verboden in ons land, net omdat ze zo verslavend zijn”, zegt Marijs Geirnaert van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD). “Ze zijn enkel nog toegelaten in casino’s, en daar kan je pas vanaf je 21ste binnen.”

 

De Kansspelcommissie stuurt deze week zelfs de gerechtelijke politie naar de hypermakrten, om na te gaan of Carrefour wel over de juiste vergunningen beschikt. “Als het échte eenarmige bandieten blijken, dan worden pv’s opgesteld en de machines mogelijk in beslag genomen. Voor zover wij weten, heeft Carrefour geen vergunning gekregen”, klinkt het bij de Kansspelcommissie.

 

Carrefour zegt echter voldoende te hebben aan een vergunning van Ontwikkelingscomité van de Belgische Sport, een afdeling van het Olympisch Comité die fondsen werft voor sportactiviteiten. “Carrefour kreeg van ons inderdaad de toestemming om een tombola te organiseren. Die slotmachines zijn een ludieke invulling van het begrip tombola. Ze hebben niets te maken met de casinospelen”, beweert men daar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.