Kartelwaakhond keurt doorverkoop C1000's goed | RetailDetail

Kartelwaakhond keurt doorverkoop C1000's goed

Kartelwaakhond keurt doorverkoop C1000's goed

Kartelwaakhond NMa heeft de overname van pakketten C1000-supermarkten door Ahold en Coop goedgekeurd. Ahold mag 82 winkels overnemen, terwijl Coop gaat groeien met 54 vestigingen.

Voorwaarde voor overname C1000 vervuld

Bij de aankoop van de C1000-keten moest Jumbo achttien winkels verkopen van de NMa om toestemming te krijgen om C1000 te mogen kopen: die maken onderdeel uit van het pakket vestigingen dat nu wordt afgestoten. Bij de overname van de 82 winkels door Ahold ziet de kartelwaakhond geen beren op de weg. De lokale marktaandelen op basis van omzet of vloeroppervlak komen niet boven de 50 procent uit. Daarnaast zijn er in deze gebieden voldoende concurrenten actief.

 

Bij Coop is nog wel een voorwaarde gesteld. De keten met het hoofdkantoor in Velp moet een supermarkt in het Drentse Schoonebeek verkopen aan een concurrent, anders wordt de formule lokaal te sterk. Op landelijke basis ziet NMa in ieder geval geen problemen. "De marktaandelen van Ahold en Coop nemen door de overname slechts in beperkte mate toe en er zijn sterke concurrenten actief", schrijft de instantie in een toelichting op de beslissing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.