Kartonnen verpakkingen bevatten kankerverwekkende stoffen | RetailDetail

Kartonnen verpakkingen bevatten kankerverwekkende stoffen

Kartonnen verpakkingen bevatten kankerverwekkende stoffen

De kartonnen verpakkingen van voedingswaren kunnen kankerverwekkende stoffen bevatten, die in het eten terecht kunnen komen. De stoffen bevinden zich in de inkt die wordt gebruikt om de verpakkingen te bedrukken.

Karton geeft stoffen traag af

Op zich is het niet helemaal een probleem dat de inkt die stoffen bevat, maar in combinatie met het gerecycleerde karton waarvan de verpakkingen worden gemaakt, is dat een andere verhaal. Dat karton geeft de stoffen immers traag af, waardoor die ook in het voedsel terecht komen.

 

Het was Foodwatch dat bij een onderzoek de gevaarlijke stoffen op het spoor kwam en aan de alarmbel trok. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit begint volgend jaar alvast een onderzoek om na te gaan hoe gevaarlijk de stoffen zijn.

 

Nog geen reden tot paniek

De gevaarlijke stoffen zijn aromatische koolwaterstoffen uit minerale oliën, waarvan niet exact geweten is bij welke concentratie en bij welke stoffen er gevaar is. De stoffen komen niet enkel via de bedrukking, maar ook van het papier waarvan het karton wordt gemaakt. Dat zijn immers vaak kranten, die gelijkaardige inkt gebruiken. Ook na het vermalen van het papier blijven de stoffen aanwezig.

 

Volgens het Voedingscentrum is er momenteel nog geen reden tot paniek, maar volgens de organisatie is het misschien niet wenselijk is om de stoffen nog te gebruiken. Branchevereniging FLNI wil alvast een verbod op inkt met minerale olie en Lidl zegt geen verdachte verpakkingen meer in zijn winkels te hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.