Kassaloze Auchan komt naar Belgische grens

In maart opent de eerste Auchan Minute van Europa de deuren in het Franse Villeneuve d’Ascq, dichtbij de Belgische grens. In de compacte containerwinkel zijn kassa’s noch medewerkers te bespeuren: je shopt er volledig mobiel.

 

Integraal met de smartphone

Auchan Minute zag in 2017 – na eerdere mislukte testen – het daglicht in China: het zijn minisupermarkten zo groot als een container die 24 uur op 24 geopend zijn. Dat is mogelijk omdat de buurtwinkels geen medewerkers hebben. Van het binnenstappen tot het afrekenen en naar buiten gaan gebeurt alles onbemand en met de smartphone. Klanten in China moeten zich eerst identificeren via een account. Eenmaal binnen kiezen de shoppers hun producten en rekenen ze af door de barcodes bij een zelfscankassa in te lezen. Ook het betalen gebeurt uiteindelijk met de smartphone. 

 

Hoe de formule zich zal vertalen naar de Franse markt, is nog niet precies geweten, maar in China is de onbemande winkel alvast ingeburgerd: vandaag heeft Auchan er in de grote steden al meer dan 750 Minute-winkels. Het beperkte aanbod (500 SKU’s) in de buurtsupers is lokaal geoptimaliseerd en de stockniveaus worden automatisch doorgegeven, zodat de voorraad op tijd en stond rechtstreeks wordt aangevuld vanuit de dichtstbijzijnde hypermarkt.

 

Eerst alleen voor medewerkers

De eerste Europese vestiging opent begin maart in Villeneuve d’Ascq en zal in het begin, bij wijze van test, alleen toegankelijk zijn voor medewerkers van Auchan. Ook zij zullen zich eerst moeten identificeren met de smartphone vooraleer ze binnen mogen in de winkel van slechts 18 m² groot. Als het een succes blijkt, spreekt Auchan al over een verdere uitrol over heel Frankrijk.

 

Ook Carrefour opent dit voorjaar een eerste winkel die dag en nacht open is, meer bepaald in het centrum van Brussel. Die onbemande buurtsupermarkt wordt 60 m² groot en krijgt een assortiment van ongeveer 400 verschillende artikelen. Auchan zegt dat dit type supermarkt vooral bijzonder efficiënt is om de lokale klantenverwachtingen (binnen de 5 km) te leren kennen.