Kaufland zet Unilever definitief aan de deur

Na een lang aanslepend geschil over inkoopprijzen heeft de Duitse hypermarktketen Kaufland besloten om niet langer samen te werken met producent Unilever. Merken als Knorr, Lipton, Axe, Dove en Magnum verdwijnen permanent uit de rekken.

 

300 miljoen omzet

Het conflict sleept al aan sinds september: de retailer haalde honderden Unilever-producten uit de rekken na onenigheid over prijsverhogingen. "De nieuwe voorwaarden laten ons niet toe om onze klanten de best mogelijke prijs te bieden”, klonk het toen. Gesprekken om de plooien glad te strijken zijn helemaal vastgelopen en de winkelketen heeft besloten om er nu helemaal de stekker uit te trekken.

 

Kaufland – net als Lidl een onderdeel van de Schwarz-groep – heeft meer dan 1200 vestigingen in Duitsland en Oost-Europa en vertegenwoordigt voor Unilever een omzet van goed 300 miljoen euro, maar volgens Duitse media werd de keten voor de merkfabrikant toch een almaar minder interessante klant gezien de zwakke verkoopcijfers en de hoge druk op de prijzen. De ironie wil dat de samenwerking eindigt op 31 december, precies de dag voordat de nieuwe CEO Alan Jope aantreedt bij de multinational.

 

Conflicten tussen retailers en merkfabrikanten lijken recent weer vaker aan de orde van de dag. De concurrentie in de sector is bikkelhard en supermarkten zetten hun leveranciers onder druk om betere inkoopvoorwaarden af te dwingen. Momenteel loopt er bijvoorbeeld een geschil tussen inkoopgroepering Agecore – waartoe ook Colruyt en de Duitse marktleider Edeka behoren – en de merkfabrikanten Mars en Red Bull. Verschillende producten verdwijnen daardoor uit de winkelrekken.