Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking | RetailDetail

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking
Kellogg's

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

 

Geen aardbei

Afbeeldingen op voedingsverpakkingen staan vaak mijlenver af van de eigenlijke productsamenstelling, meent Test-Aankoop. Nu reageert de organisatie op de verpakking van de graanrepen van Special K: op de verpakking van het product met de vermelding ‘rode vruchten’ is een granenreep te zien die stukken rood fruit lijkt te bevatten. Ook toont het ontwerp afbeeldingen van aardbeien en veenbessen.

 

Op de ingrediëntenlijst is van aardbeien evenwel geen sprake: die maakt enkel gewag van appelstukjes met aardbeiensmaak, waaraan de fabrikant natuurlijke aroma’s, kleurversterkers en verschillende additieven heeft toegevoegd. Een appel staat niet afgebeeld op de verpakking. Wel werd een aardbeiconcentraat toegevoegd om de afbeelding op de verpakking te rechtvaardigen.

 

De verpakking is in strijd met de Europese regelgeving betreffende voedingsverpakkingen en consumenteninformatie omdat de koper wordt misleid, meent de consumentenorganisatie. Daarom dient ze een klacht in bij de FOD Economie. Dat is overigens geen primeur: eerder al heeft de organisatie ervoor gezorgd dat fabrikanten als Danone en Fristi hun verpakkingen moesten aanpassen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.