Kellogg waarschuwt voor kleinere groei | RetailDetail

Kellogg waarschuwt voor kleinere groei

Kellogg waarschuwt voor kleinere groei

Het Amerikaanse Kellogg heeft er een moeilijk kwartaal opzitten: de producent van onder andere de bekende ontbijtgranen voelt zich dan ook genoodzaakt de verwachtingen rond de groei op lange termijn naar beneden bij te stellen.

Dieet-ontbijtgranen zijn 'passé'

Kellogg voorzag eerder een omzetgroei van gemiddeld 3 tot 4 procent op de lange termijn, maar het spreekt nu van 1 tot 2 procent. Vorig jaar daalde de omzet nog met 2 procent, terwijl Kellogg verwacht dat er dit jaar een status quo zal zijn.

 

Vooral in de Verenigde Staten heeft het bedrijf het bijzonder moeilijk. De vergelijkbare omzet bij ontbijtgranen daalde er met 7,7 procent en ook de snacksafdeling zag een terugval van 3,1 procent. Volgens het bedrijf richten te veel producten zich nog op gewichtsverlies, terwijl die trend voorbij is. Daarom gaan een aantal producten zich heroriënteren naar andere markten.

 

In het vierde kwartaal steeg de netto-omzet lichtjes met 0,3 procent naar 3,51 miljard dollar (3,1 miljard euro), maar het bedrijf maakte wel een verlies van 293 miljoen dollar (250 miljoen euro). Die was wel voor een groot deel te wijten aan aanpassingen aan het pensioenplan voor de werknemers. Een jaar eerder was dat nog een winst van 818 miljoen dollar (720 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.