Kennen jongeren hun rechten als werknemer in de supermarkt?

Kennen jongeren hun rechten als werknemer in de supermarkt?

Kennen jongeren hun rechten als werknemer in de supermarkt?
Shutterstock

Supermarkten durven de rechten van hun jongste werknemers al eens met de voeten treden, zo stelt vakbond FNV. Jongeren kennen niet altijd hun eigen rechten en werken vaak te lang of zonder correcte vergoeding. 

 

Goedkope arbeidskrachten

Rekken in de supermarkt aanvullen, is voor veel jongeren in Nederland de allereerste kennismaking met de arbeidsmarkt. De supermarkten zien de 15- tot 17-jarigen zelf ook graag komen, want ze zijn goedkoop en zich vaak niet bewust van de regels die gelden op arbeid bij minderjarigen. Dat stelt althans vakbond FNV, die regelmatig meldingen krijgt van ongeoorloofd overwerken en promoties waar geen loonsverhoging tegenover staat.

 

Over precieze cijfers beschikt FNV niet, maar dat jongeren een kwetsbare groep vormen op de arbeidsmarkt staat voor hen buiten kijf. “Een vijftienjarige is al lang blij om een baantje te krijgen en staat er vaak niet bij stil dat de werkgever zijn rechten mogelijk met de voeten treedt,” aldus de jongerenafdeling van FNV.

 

"Geen afwerkkwartiertje meer"

Wat de regels op tewerkstelling van jongeren dan inhouden? Tot de leeftijd van zestien jaar mogen jongeren maximaal acht uur per dag actief zijn en daaronder vallen ook schooluren. Wie ouder dan zestien is, mag buiten een schooldag van zes uren nog drie uren werken in het arbeidscircuit. Ook moet de werkdag verplicht eindigen om zeven uur ‘s avonds voor 15-jarigen, voor 16- en 17-jarigen is dat 23u. 

 

Tegenover elke 4,5 uur rekken aanvullen moet een pauze van een half uur staan, maar dat is volgens FNV een regel die veel filiaalmanagers aan hun laars lappen door shiften van precies vier uur in te plannen: “zo vervalt meteen ook het recht op een pauze”, legt FNV uit.

 

Overwerk is er ook al te vaak bij, terwijl dat niet meer mag sinds het ‘afwerkkwartiertje’ werd afgeschaft. “We zien bovendien vaak dat jongeren snel doorgroeien van rekkenvuller naar kassamedewerker, zonder dat daar een loonsverhoging tegenover staat,” meldt FNV nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.