Kerstomzet supermarkten stevent af op nieuwe piek | RetailDetail

Kerstomzet supermarkten stevent af op nieuwe piek

Kerstomzet supermarkten stevent af op nieuwe piek

De kerstomzet van de supermarkten zal dit jaar uitkomen op 735 miljoen euro, verwacht GfK. Dat is een omzetgroei van 1,5% vergeleken met kerst vorig jaar. De supermarkt stevenen hiermee af op een nieuwe omzetpiek.

Vooral traditioneel scoort weer

De gemiddelde weekomzet in de laatste twee weken van december komt dit jaar uit op 735 miljoen euro, verwacht Joop Holla, Research Director van GfK. “Dit is een omzetgroei van 1,5% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit zou na twee jaren van lagere omzetgroei met Kerstmis en oud- en Nieuwjaar een nieuwe omzetpiek betekenen."  


Holla verwacht dat vooral de traditionele assortimentsgroepen, zoals wild, kerstbrood en oliebollen, weer goed zullen verkopen. "Maar ook voorgebakken brood en toast, ijsdesserts en dessertproducten, schaal- en schelpdieren worden in deze weken beduidend vaker dan gemiddeld gekocht", aldus Holla.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.