Keurmerk op komst voor zelfstandige supermarkten | RetailDetail

Keurmerk op komst voor zelfstandige supermarkten

Keurmerk op komst voor zelfstandige supermarkten
De belangenbehartiger van de zelfstandige supermarkten in Nederland, Het Vakcentrum, komt met een speciaal keurmerk voor ondernemers die zich onderscheiden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het keurmerk krijgt als naam 'Super Supermarkt Keurmerk' en werd gepresenteerd op de nieuwjaarbijeenkomst van de organisatie. "Met dit label laten ondernemers zien dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen, lokaal betrokken zijn en duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan", stelt Patricia Hoogstraten van Het Vakcentrum tegen Distrifood.nl. Het keurmerk is louter bedoeld voor supermarkten die door zelfstandige ondernemers worden geëxploiteerd en staat niet open voor filialen.

 

Aan certificering gaat een uitgebreide keuring vooraf, waarin wordt gekeken of supermarkten voldoen aan criteria op het gebied van energieverbruik, assortimentssamenstelling, veiligheid, afvalbeleid, transport, lokale meerwaarde en personeelsbeleid. De keuringen worden uitgevoerd door een onafhankelijk instituut en moet iedere twee jaar worden vernieuwd. Winkeliers betalen duizend euro voor de keuring, al is deze voor de eerste honderd winkeliers gratis. Volgens het Vakcentrum doen ondernemers vaak veel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar is het moeilijk dit duidelijk te communiceren. Het keurmerk moet daarbij nu helpen.

 

Hoe het logo er precies uit komt te zien, is nog niet duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.