Keurmerk op komst voor zelfstandige supermarkten

Keurmerk op komst voor zelfstandige supermarkten
De belangenbehartiger van de zelfstandige supermarkten in Nederland, Het Vakcentrum, komt met een speciaal keurmerk voor ondernemers die zich onderscheiden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het keurmerk krijgt als naam 'Super Supermarkt Keurmerk' en werd gepresenteerd op de nieuwjaarbijeenkomst van de organisatie. "Met dit label laten ondernemers zien dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen, lokaal betrokken zijn en duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan", stelt Patricia Hoogstraten van Het Vakcentrum tegen Distrifood.nl. Het keurmerk is louter bedoeld voor supermarkten die door zelfstandige ondernemers worden geëxploiteerd en staat niet open voor filialen.

 

Aan certificering gaat een uitgebreide keuring vooraf, waarin wordt gekeken of supermarkten voldoen aan criteria op het gebied van energieverbruik, assortimentssamenstelling, veiligheid, afvalbeleid, transport, lokale meerwaarde en personeelsbeleid. De keuringen worden uitgevoerd door een onafhankelijk instituut en moet iedere twee jaar worden vernieuwd. Winkeliers betalen duizend euro voor de keuring, al is deze voor de eerste honderd winkeliers gratis. Volgens het Vakcentrum doen ondernemers vaak veel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar is het moeilijk dit duidelijk te communiceren. Het keurmerk moet daarbij nu helpen.

 

Hoe het logo er precies uit komt te zien, is nog niet duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top