Keurmerk op komst voor zelfstandige supermarkten

Keurmerk op komst voor zelfstandige supermarkten
De belangenbehartiger van de zelfstandige supermarkten in Nederland, Het Vakcentrum, komt met een speciaal keurmerk voor ondernemers die zich onderscheiden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het keurmerk krijgt als naam 'Super Supermarkt Keurmerk' en werd gepresenteerd op de nieuwjaarbijeenkomst van de organisatie. "Met dit label laten ondernemers zien dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen, lokaal betrokken zijn en duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan", stelt Patricia Hoogstraten van Het Vakcentrum tegen Distrifood.nl. Het keurmerk is louter bedoeld voor supermarkten die door zelfstandige ondernemers worden geëxploiteerd en staat niet open voor filialen.

 

Aan certificering gaat een uitgebreide keuring vooraf, waarin wordt gekeken of supermarkten voldoen aan criteria op het gebied van energieverbruik, assortimentssamenstelling, veiligheid, afvalbeleid, transport, lokale meerwaarde en personeelsbeleid. De keuringen worden uitgevoerd door een onafhankelijk instituut en moet iedere twee jaar worden vernieuwd. Winkeliers betalen duizend euro voor de keuring, al is deze voor de eerste honderd winkeliers gratis. Volgens het Vakcentrum doen ondernemers vaak veel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar is het moeilijk dit duidelijk te communiceren. Het keurmerk moet daarbij nu helpen.

 

Hoe het logo er precies uit komt te zien, is nog niet duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

15/08/2017

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top