Keurmerk op komst voor zelfstandige supermarkten

Keurmerk op komst voor zelfstandige supermarkten
De belangenbehartiger van de zelfstandige supermarkten in Nederland, Het Vakcentrum, komt met een speciaal keurmerk voor ondernemers die zich onderscheiden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het keurmerk krijgt als naam 'Super Supermarkt Keurmerk' en werd gepresenteerd op de nieuwjaarbijeenkomst van de organisatie. "Met dit label laten ondernemers zien dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen, lokaal betrokken zijn en duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan", stelt Patricia Hoogstraten van Het Vakcentrum tegen Distrifood.nl. Het keurmerk is louter bedoeld voor supermarkten die door zelfstandige ondernemers worden geëxploiteerd en staat niet open voor filialen.

 

Aan certificering gaat een uitgebreide keuring vooraf, waarin wordt gekeken of supermarkten voldoen aan criteria op het gebied van energieverbruik, assortimentssamenstelling, veiligheid, afvalbeleid, transport, lokale meerwaarde en personeelsbeleid. De keuringen worden uitgevoerd door een onafhankelijk instituut en moet iedere twee jaar worden vernieuwd. Winkeliers betalen duizend euro voor de keuring, al is deze voor de eerste honderd winkeliers gratis. Volgens het Vakcentrum doen ondernemers vaak veel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar is het moeilijk dit duidelijk te communiceren. Het keurmerk moet daarbij nu helpen.

 

Hoe het logo er precies uit komt te zien, is nog niet duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top