Kinder- en dwangarbeid bij productie palmolie | RetailDetail

Kinder- en dwangarbeid bij productie palmolie

Kinder- en dwangarbeid bij productie palmolie

Uit een nieuw rapport van Amnesty International blijkt dat er nog steeds heel wat mensenrechten worden geschonden bij de productie van palmolie in Indonesië, waar onder andere Nestlé, Procter & Gamble en Unilever gebruik van maken.

Kinderen vanaf 8 jaar

In het rapport van Amnesty worden de werkomstandigheden op verschillende plantages in Indonesië bekeken. Al die plantages leveren aan het Singaporese bedrijf Wilmar, de belangrijkste verwerker en verkoper van palmolie en bevoorrader van enkele van de grootste consumentenbedrijven ter wereld.

 

Het rapport beschrijft hoe kinderen van 8 tot 14 jaar gevaarlijk werk moeten verrichten op de plantages. Daarnaast werken ze zonder bescherming, terwijl er giftige pesticiden worden gebruikt. Sommige kinderen blijven vanwege het werk gedeeltelijk of volledig weg van school. Veel kinderen werken op de plantages, omdat hun ouders alleen niet voldoende verdienen om het gezin te onderhouden.

 

Discriminatie van vrouwen

Ook ten opzichte van vrouwen zijn er heel wat problemen: die worden vrijwel enkel aangenomen als tijdelijke arbeiders, zonder sociale zekerheidsvoorzieningen, zoals ziekteverzekering en pensioen. Amnesty spreekt in sommige gevallen zelfs van dwangarbeid, waarbij de vrouwen worden bedreigd door de ploegbazen. Amnesty International slaagde er ook in om het spoor van de palmolie te volgen naar negen internationale bedrijven: naast Nestlé, Procter & Gamble en Unilever zijn dat AFAMSA, ADM, Colgate-Palmolive, Elevance, Kellogg's en Reckitt Benckiser.

 

"Toen we hen contacteerden, bevestigden zeven van de negen bedrijven dat zij Indonesische palmolie kopen via Wilmar, maar slechts twee - Kellogg's en Reckitt Benckiser - waren bereid in detail te zeggen welke van hun producten betrokken zijn", aldus het rapport. Ze gaven ook allemaal toe dat ze wisten van de misbruiken, maar geen van hen kon een concreet voorbeeld geven van een actie die werd ondernomen om de schending van de arbeidsrechten aan te pakken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.