Kippenvlees uit laboratoria binnenkort in Europa? | RetailDetail

Kippenvlees uit laboratoria binnenkort in Europa?

Kippenvlees uit laboratoria binnenkort in Europa?

De Duitse kippenvleesproducent PHW slaat de handen in elkaar met labovlees-startup SuperMeat om kweekvlees naar Europa te brengen. De twee willen labovlees snel op de markt brengen in Europa en daarbuiten, klinkt het.

 

Doel: kweekkip samen op de markt brengen

PHW, één van de grootste gevogelteproducenten van Europa, gaat een strategisch partnership aan met SuperMeat, een startup die zich specialiseert in het kweken van vlees zonder dat er nog een dier aan te pas komt. De startup produceert kippenvlees in laboratoria aan de hand van slechts enkele cellen. Een kleine biopsie bij een kip is volgens SuperMeat voldoende om, mogelijk zelfs eindeloos veel, kippenvlees te kweken.

 

Interessant, vindt kippenverwerker PHW, want dat vlees is volgens hen ook geschikt voor vegetariërs en komt tegemoet aan de toenemende vraag naar duurzamere en ‘schone’ voeding. PHW investeert dan ook financieel in SuperMeat en gaat het Israëlische bedrijf ondersteunen bij zijn productontwikkeling (R&D) en strategische positionering op de Europese markt. Medeoprichter en CEO van SuperMeat Ido Savir zegt in een persbericht trots zijn op de samenwerking met een topvleesproducent als PHW en dat het partnership zal helpen om labovlees op de markt te brengen in Europa en daarbuiten.

 

SuperMeat gaf eerder al te kennen dat het in de heel nabije toekomst verwacht labovlees aan te kunnen bieden aan prijzen vergelijkbaar met gewoon kippenvlees. Het bedrijf hoopt ooit mensen thuis hun eigen vlees te laten kweken. Het kweekvlees heeft immers een veel kleinere ecologische voetafdruk dan traditioneel vlees: er is 99% minder grond, tot 96% minder uitstoot en 90% minder water voor nodig. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.