Klant past zich aan als hij piekuren supermarkt kent | RetailDetail

Klant past zich aan als hij piekuren supermarkt kent

Klant past zich aan als hij piekuren supermarkt kent

Uit onderzoek van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit blijkt dat klanten van supermarkten op andere momenten zullen komen winkelen, als ze op de hoogte worden gesteld van de piek- en daluren in de supermarkten.

Korting bij Collect&Go buiten piekuren

Bij het onderzoek wilde het VIM nagaan hoe de consument zich van en naar de supermarkt verplaatste en of het mogelijk was om dat gedrag aan te passen. Supermarkten hebben immers zeer sterk te maken met grote pieken en dalen doorheen de dag. Daarbij staat de parking soms afgeladen vol, terwijl die op andere momenten dan weer vrijwel leeg is. Ook aan de kassa zijn er grote verschillen.

 

Om de klant daarvan bewust te maken, afficheerde de Colruyt Group gedurende vijf maanden bij vijf warenhuizen op welke momenten het minder druk was in de winkel. Klanten die gebruik maakten van Collect&Go, kregen bovendien korting als ze buiten de piekuren hun boodschappen kwamen ophalen.

 

Uit een rondvraag bij 400 consumenten blijkt dat de klant zich zal aanpassen, als hij op de hoogte is van drukke momenten in de supermarkt. Bovendien stelt 60% dat ze inderdaad minder tijd nodig hebben om te winkelen tijdens rustige momenten. Ongeveer 40% van de klanten die hun boodschappen via Collect&Go kwamen ophalen, deed dat op een ander moment om te kunnen genieten van de korting.

 

Tijd en geld besparen

Daarnaast kregen 150 klanten van Colruyt een fietstrolley ter beschikking. De meerderheid van hen kwam al met de fiets naar de winkel, maar met de fietstrolley kopen ze ook andere producten, zoals grotere verpakkingen. 80% van de gebruikers kocht de fietstrolley na de testperiode over.

 

“Het project toont aan dat men mits goed overwogen acties en gerichte communicatie, de consument kan overtuigen van de voordelen om buiten de piekmomenten te winkelen of om de fiets of openbaar vervoer te gebruiken. Dit levert niet alleen geld- en/of tijdswinst op voor de consument, het levert ook heel wat voordelen voor de retailer: geen overbezetting van de parking, betere planning van winkelpersoneel, betere bereikbaarheid voor klanten die niet of niet altijd over een wagen beschikken om te gaan winkelen”, aldus Koen Valgaeren, algemeen directeur van het VIM.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.