Klant past zich aan als hij piekuren supermarkt kent | RetailDetail

Klant past zich aan als hij piekuren supermarkt kent

Klant past zich aan als hij piekuren supermarkt kent

Uit onderzoek van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit blijkt dat klanten van supermarkten op andere momenten zullen komen winkelen, als ze op de hoogte worden gesteld van de piek- en daluren in de supermarkten.

Korting bij Collect&Go buiten piekuren

Bij het onderzoek wilde het VIM nagaan hoe de consument zich van en naar de supermarkt verplaatste en of het mogelijk was om dat gedrag aan te passen. Supermarkten hebben immers zeer sterk te maken met grote pieken en dalen doorheen de dag. Daarbij staat de parking soms afgeladen vol, terwijl die op andere momenten dan weer vrijwel leeg is. Ook aan de kassa zijn er grote verschillen.

 

Om de klant daarvan bewust te maken, afficheerde de Colruyt Group gedurende vijf maanden bij vijf warenhuizen op welke momenten het minder druk was in de winkel. Klanten die gebruik maakten van Collect&Go, kregen bovendien korting als ze buiten de piekuren hun boodschappen kwamen ophalen.

 

Uit een rondvraag bij 400 consumenten blijkt dat de klant zich zal aanpassen, als hij op de hoogte is van drukke momenten in de supermarkt. Bovendien stelt 60% dat ze inderdaad minder tijd nodig hebben om te winkelen tijdens rustige momenten. Ongeveer 40% van de klanten die hun boodschappen via Collect&Go kwamen ophalen, deed dat op een ander moment om te kunnen genieten van de korting.

 

Tijd en geld besparen

Daarnaast kregen 150 klanten van Colruyt een fietstrolley ter beschikking. De meerderheid van hen kwam al met de fiets naar de winkel, maar met de fietstrolley kopen ze ook andere producten, zoals grotere verpakkingen. 80% van de gebruikers kocht de fietstrolley na de testperiode over.

 

“Het project toont aan dat men mits goed overwogen acties en gerichte communicatie, de consument kan overtuigen van de voordelen om buiten de piekmomenten te winkelen of om de fiets of openbaar vervoer te gebruiken. Dit levert niet alleen geld- en/of tijdswinst op voor de consument, het levert ook heel wat voordelen voor de retailer: geen overbezetting van de parking, betere planning van winkelpersoneel, betere bereikbaarheid voor klanten die niet of niet altijd over een wagen beschikken om te gaan winkelen”, aldus Koen Valgaeren, algemeen directeur van het VIM.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.