Klantenkring AH, Lidl en Jumbo groeit het hardst

Klantenkring AH, Lidl en Jumbo groeit het hardst

Albert Heijn blijft met afstand de meest populaire supermarktformule in Nederland. Lidl en Jumbo zagen hun klantenbestand aanzienlijk groeien, terwijl Plus en Aldi juist klanten verloren. Dat blijkt uit cijfers die het onderzoeksbureau GfK vandaag naar buiten bracht.

Meer vestigingen, meer klanten

Vorig jaar deden 6,46 miljoen huishoudens (85,6 procent) een keer boodschappen bij AH. Bij Lidl waren dat er 4,78 miljoen (63,3 procent) en bij Jumbo 3,73 miljoen (49,5 procent). De stijgingen zijn vooral te danken aan de uitbreiding van het aantal vestigingen bij de formules: Jumbo bouwde de laatste Super de Boer-winkels om en begon met de opening van voormalige C1000-supermarkten. Ook Albert Heijn profiteerde van de ombouw van voormalige C1000-winkels, terwijl Lidl nieuwe winkels opende en een zeer geslaagde marketingcampagne voerde.

 

Ondernemersformule Plus was een van de verliezers: in 2012 deden 2,05 miljoen huishoudens (27,2 procent) een keer bij Plus boodschappen , tegen 2,17 miljoen (29,4 procent) een jaar eerder. Ook Aldi moest verlies incasseren, van 58,1 naar 57 procent van de huishoudens. In tegenstelling tot Plus was er bij Aldi echter in absolute aantallen geen sprake van klantenverlies. In 2012 deden immers 4,3 miljoen huishoudens een keer boodschappen bij Aldi, terwijl dat een jaar eerder nog maar 4,29 miljoen huishoudens waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top