Klantenkring AH, Lidl en Jumbo groeit het hardst

Klantenkring AH, Lidl en Jumbo groeit het hardst

Albert Heijn blijft met afstand de meest populaire supermarktformule in Nederland. Lidl en Jumbo zagen hun klantenbestand aanzienlijk groeien, terwijl Plus en Aldi juist klanten verloren. Dat blijkt uit cijfers die het onderzoeksbureau GfK vandaag naar buiten bracht.

Meer vestigingen, meer klanten

Vorig jaar deden 6,46 miljoen huishoudens (85,6 procent) een keer boodschappen bij AH. Bij Lidl waren dat er 4,78 miljoen (63,3 procent) en bij Jumbo 3,73 miljoen (49,5 procent). De stijgingen zijn vooral te danken aan de uitbreiding van het aantal vestigingen bij de formules: Jumbo bouwde de laatste Super de Boer-winkels om en begon met de opening van voormalige C1000-supermarkten. Ook Albert Heijn profiteerde van de ombouw van voormalige C1000-winkels, terwijl Lidl nieuwe winkels opende en een zeer geslaagde marketingcampagne voerde.

 

Ondernemersformule Plus was een van de verliezers: in 2012 deden 2,05 miljoen huishoudens (27,2 procent) een keer bij Plus boodschappen , tegen 2,17 miljoen (29,4 procent) een jaar eerder. Ook Aldi moest verlies incasseren, van 58,1 naar 57 procent van de huishoudens. In tegenstelling tot Plus was er bij Aldi echter in absolute aantallen geen sprake van klantenverlies. In 2012 deden immers 4,3 miljoen huishoudens een keer boodschappen bij Aldi, terwijl dat een jaar eerder nog maar 4,29 miljoen huishoudens waren.

Tags: