Klantenkring AH, Lidl en Jumbo groeit het hardst

Klantenkring AH, Lidl en Jumbo groeit het hardst

Albert Heijn blijft met afstand de meest populaire supermarktformule in Nederland. Lidl en Jumbo zagen hun klantenbestand aanzienlijk groeien, terwijl Plus en Aldi juist klanten verloren. Dat blijkt uit cijfers die het onderzoeksbureau GfK vandaag naar buiten bracht.

Meer vestigingen, meer klanten

Vorig jaar deden 6,46 miljoen huishoudens (85,6 procent) een keer boodschappen bij AH. Bij Lidl waren dat er 4,78 miljoen (63,3 procent) en bij Jumbo 3,73 miljoen (49,5 procent). De stijgingen zijn vooral te danken aan de uitbreiding van het aantal vestigingen bij de formules: Jumbo bouwde de laatste Super de Boer-winkels om en begon met de opening van voormalige C1000-supermarkten. Ook Albert Heijn profiteerde van de ombouw van voormalige C1000-winkels, terwijl Lidl nieuwe winkels opende en een zeer geslaagde marketingcampagne voerde.

 

Ondernemersformule Plus was een van de verliezers: in 2012 deden 2,05 miljoen huishoudens (27,2 procent) een keer bij Plus boodschappen , tegen 2,17 miljoen (29,4 procent) een jaar eerder. Ook Aldi moest verlies incasseren, van 58,1 naar 57 procent van de huishoudens. In tegenstelling tot Plus was er bij Aldi echter in absolute aantallen geen sprake van klantenverlies. In 2012 deden immers 4,3 miljoen huishoudens een keer boodschappen bij Aldi, terwijl dat een jaar eerder nog maar 4,29 miljoen huishoudens waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top