Klantenkring AH, Lidl en Jumbo groeit het hardst | RetailDetail

Klantenkring AH, Lidl en Jumbo groeit het hardst

Klantenkring AH, Lidl en Jumbo groeit het hardst

Albert Heijn blijft met afstand de meest populaire supermarktformule in Nederland. Lidl en Jumbo zagen hun klantenbestand aanzienlijk groeien, terwijl Plus en Aldi juist klanten verloren. Dat blijkt uit cijfers die het onderzoeksbureau GfK vandaag naar buiten bracht.

Meer vestigingen, meer klanten

Vorig jaar deden 6,46 miljoen huishoudens (85,6 procent) een keer boodschappen bij AH. Bij Lidl waren dat er 4,78 miljoen (63,3 procent) en bij Jumbo 3,73 miljoen (49,5 procent). De stijgingen zijn vooral te danken aan de uitbreiding van het aantal vestigingen bij de formules: Jumbo bouwde de laatste Super de Boer-winkels om en begon met de opening van voormalige C1000-supermarkten. Ook Albert Heijn profiteerde van de ombouw van voormalige C1000-winkels, terwijl Lidl nieuwe winkels opende en een zeer geslaagde marketingcampagne voerde.

 

Ondernemersformule Plus was een van de verliezers: in 2012 deden 2,05 miljoen huishoudens (27,2 procent) een keer bij Plus boodschappen , tegen 2,17 miljoen (29,4 procent) een jaar eerder. Ook Aldi moest verlies incasseren, van 58,1 naar 57 procent van de huishoudens. In tegenstelling tot Plus was er bij Aldi echter in absolute aantallen geen sprake van klantenverlies. In 2012 deden immers 4,3 miljoen huishoudens een keer boodschappen bij Aldi, terwijl dat een jaar eerder nog maar 4,29 miljoen huishoudens waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.