Kleine groei voor Kraft Heinz dankzij Europese prestaties | RetailDetail

Kleine groei voor Kraft Heinz dankzij Europese prestaties

Kleine groei voor Kraft Heinz dankzij Europese prestaties
Shutterstock

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het derde kwartaal een kleine omzetgroei van 0,7% behaald. Dat heeft het voornamelijk te danken aan sterke prestaties in Europa, waar de omzet met meer dan 7% steeg.

Daling in VS, sterke groei in Europa

De totale omzet van Kraft Heinz kwam in het derde kwartaal uit op 6,314 miljard dollar (5,4 miljard euro): een kleine groei van 0,7% ten opzichte van een jaar eerder. 0,4% van die groei werd wel behaald dankzij positieve wisselkoerseffecten. De nettowinst ging er wel met 12,1% op vooruit, van 842 miljoen dollar naar 944 miljoen dollar (810 miljoen euro). Die hogere winst was vooral te danken aan lagere kosten.

 

In de Verenigde Staten moest Kraft Heinz wel een omzetdaling van 0,4% naar 4,38 miljard dollar (3,8 miljard euro) slikken, terwijl de aangepaste EBITDA met 6,8% steeg naar 1,44 miljard dollar (1,2 miljard euro). De omzetdaling in de Verenigde Staten heeft voor een stuk te maken met het veranderende consumentengedrag, waarbij de consument steeds meer op zoek gaat naar verse voeding. Het is al het zesde kwartaal op rij dat Kraft Heinz een daling moet toestaan in de Verenigde Staten.

 

In de andere regio’s steeg de omzet wel: in Europa maakte Kraft Heinz een opmars van 7,3% naar 599 miljoen dollar (510 miljoen euro). Op vergelijkbare basis bleef daar wel maar 3,4% van over, omdat de wisselkoersen een positief effect hadden van 3,9%. Omdat Europa maar een klein onderdeel is van de totale omzet, had de groei in de regio maar een beperkt effect op de totale groeicijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.