Bieren van kleine Turnhoutse brouwer nu ook naar Brazilië | RetailDetail

Kleine Turnhoutse brouwer verovert Brazilië dankzij speelkaarten

Kleine Turnhoutse brouwer verovert Brazilië dankzij speelkaarten
Shutterstock

De bieren van de kleine Turnhoutse brouwer Het Nest worden voortaan ook in Brazilië gebrouwen. De brouwerij gaat daarvoor een samenwerking aan met Cervejaria Premium Paulista, dat de bieren lokaal zal brouwen en verdelen.

Export

Niet enkel in Brazilië zullen ze vanaf volgende maand kunnen genieten van de bieren SchuppenBoer, KoekeDam, HertenHeer en PokerFace kunnen genieten, want het bier zal in heel Zuid-Amerika verdeeld worden. Die namen zijn een verwijzing naar Cartamundi, de wereldspeler op vlak van speelkaarten die ook in Turnhout gevestigd is.

 

Het Nest zal zijn Braziliaanse collega’s bijstaan met het recept en raad waar nodig, en in ruil krijgt de brouwer een vergoeding per verkocht flesje. De samenwerking is een grote stap voor een brouwerij die jaarlijks slechts 4.000 hectoliter bier brouwt en een omzet heeft van 870.000 euro. Nu al wordt 50% van de productie naar vijftien landen geëxporteerd, waaronder Japan, China, Rusland en Spanje. Dat heeft een praktische reden: “Buitenlandse klanten moeten nog voor de levering betalen. In België betalen ze pas achteraf. We hoeven ook geen leeggoed terug te nemen”, zegt directeur Bart Cuypers aan De Tijd.

 

Nieuwe brouwerij

De productie van Het Nest is vorig jaar al verdubbeld en het doel is om zo snel mogelijk door te groeien naar 9.000 hectoliter. Dat is mogelijk dankzij de nieuwe brouwerij die in 2015 voor twee miljoen euro werd neergepoot in Turnhout.

 

Het Nest begon vijftien jaar geleden als een bierproeversclub, die in 2004 besloot om ook zelf bier te brouwen. In 2006 besloten ze om professioneel te gaan werken, waarbij het bier werd gebrouwen bij een onafhankelijke brouwer. Sinds 2015 beschikt Het Nest dus over een eigen brouwerij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.