Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform | RetailDetail

Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform

Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform
GS1

Vier Belgische koekjesfabrikanten consolideren hun leveringen aan de winkelketens Delhaize, Colruyt, Okay en Retail Partners Colruyt Group. Zo vermindert het aantal vrachtwagenbewegingen en worden de vrachtwagens beter gevuld.

Duur en milieuonvriendelijk

Leveringen van kleine en middelgrote fabrikanten aan distributiecentra worden steeds moeilijker, duurder en milieuonvriendelijker, onder meer door de toenemende fileproblematiek. Bovendien kampen veel fabrikanten met een tekort aan opslagruimte. De retailers van hun kant zijn verplicht om de vele, dikwijls zeer kleine leveringen van de fabrikanten te ontvangen en te verwerken op hun distributieplatforms. Een verhoging van de bestelhoeveelheid is geen optie voor een retailer, aangezien hij dan zelf het financiële risico verbonden aan de voorraad moet dragen.

 

De oplossing? Een zogenaamd ‘Multi-Supplier/ Multi-Retailer Platform’, een magazijn waar de koekjesfabrikanten een voorraad van hun producten zetten en van waaruit de retailers volle vrachten met een mix van de producten van de fabrikanten laten vertrekken naar de eigen distributieplatforms. Van 6 tot 31 maart 2017 hebben vier Belgische koekjesfabrikanten zo’n platform getest: Vondelmolen, Vermeiren Princeps, Poppies en Desobry.

 

Onpartijdig en neutraal

Hoe het werkt? De koekjesfabrikanten zijn verantwoordelijk om voldoende voorraad op het consolidatieplatform te houden. In plaats van het hele land te moeten doorkruisen met kleine leveringen, moeten ze nu enkel de voorraad op het consolidatiecentrum aanvullen, met volle vrachten. Dergelijke platforms zijn niet nieuw en hebben hun voordelen al aangetoond, maar ze werden tot op vandaag opgezet door een retailer alleen, die er dan ook de meeste baten van opstreek.

 

Een andere opmerkelijke eigenschap van dit consolidatieplatform is de aansturing door een neutrale tussenpersoon die garandeert dat het kader waarbinnen gewerkt wordt, volledig in lijn ligt met de anti-mededingingswet van de EU en dat dus concurrerende bedrijven zonder risico op kartelvorming logistiek kunnen samenwerken. Tri-Vizor en Giventis, met ondersteuning van de advocaten van Kneppelhout & Korthals, zijn de trustees van deze test, die verder ook ondersteund werd door academische instellingen (Vlerick Business School en Vrije Universiteit Amsterdam) en GS1 België. Het gaat om een project in het kader van NexTrust, een Horizon 2020-project van de EU. 

 

Alle betrokken partijen zullen nu de resultaten analyseren en evalueren of een doorstart naar een vast consolidatieplatform voor de distributie van koekjes mogelijk is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.