Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform | RetailDetail

Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform

Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform
GS1

Vier Belgische koekjesfabrikanten consolideren hun leveringen aan de winkelketens Delhaize, Colruyt, Okay en Retail Partners Colruyt Group. Zo vermindert het aantal vrachtwagenbewegingen en worden de vrachtwagens beter gevuld.

Duur en milieuonvriendelijk

Leveringen van kleine en middelgrote fabrikanten aan distributiecentra worden steeds moeilijker, duurder en milieuonvriendelijker, onder meer door de toenemende fileproblematiek. Bovendien kampen veel fabrikanten met een tekort aan opslagruimte. De retailers van hun kant zijn verplicht om de vele, dikwijls zeer kleine leveringen van de fabrikanten te ontvangen en te verwerken op hun distributieplatforms. Een verhoging van de bestelhoeveelheid is geen optie voor een retailer, aangezien hij dan zelf het financiële risico verbonden aan de voorraad moet dragen.

 

De oplossing? Een zogenaamd ‘Multi-Supplier/ Multi-Retailer Platform’, een magazijn waar de koekjesfabrikanten een voorraad van hun producten zetten en van waaruit de retailers volle vrachten met een mix van de producten van de fabrikanten laten vertrekken naar de eigen distributieplatforms. Van 6 tot 31 maart 2017 hebben vier Belgische koekjesfabrikanten zo’n platform getest: Vondelmolen, Vermeiren Princeps, Poppies en Desobry.

 

Onpartijdig en neutraal

Hoe het werkt? De koekjesfabrikanten zijn verantwoordelijk om voldoende voorraad op het consolidatieplatform te houden. In plaats van het hele land te moeten doorkruisen met kleine leveringen, moeten ze nu enkel de voorraad op het consolidatiecentrum aanvullen, met volle vrachten. Dergelijke platforms zijn niet nieuw en hebben hun voordelen al aangetoond, maar ze werden tot op vandaag opgezet door een retailer alleen, die er dan ook de meeste baten van opstreek.

 

Een andere opmerkelijke eigenschap van dit consolidatieplatform is de aansturing door een neutrale tussenpersoon die garandeert dat het kader waarbinnen gewerkt wordt, volledig in lijn ligt met de anti-mededingingswet van de EU en dat dus concurrerende bedrijven zonder risico op kartelvorming logistiek kunnen samenwerken. Tri-Vizor en Giventis, met ondersteuning van de advocaten van Kneppelhout & Korthals, zijn de trustees van deze test, die verder ook ondersteund werd door academische instellingen (Vlerick Business School en Vrije Universiteit Amsterdam) en GS1 België. Het gaat om een project in het kader van NexTrust, een Horizon 2020-project van de EU. 

 

Alle betrokken partijen zullen nu de resultaten analyseren en evalueren of een doorstart naar een vast consolidatieplatform voor de distributie van koekjes mogelijk is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.